Naujos teisės ir garantijos pirkėjams Anglijoje. Ar žinai jas? - Anglija.lt
 

Naujos teisės ir garantijos pirkėjams Anglijoje. Ar žinai jas? 

Kai kurie pardavėjai ryžtasi viskam, kad tik išviliotų tavo sunkiai uždirbtus pinigus. Ar kada jauteisi apgautas, be reikalo nusipirkęs įsiūlytą daiktą ar paslaugą? Tuomet verta žinoti apie pasikeitusius įstatymus Anglijoje – savo teises žinantį pirkėją apgauti daug sunkiau. Naujausiais pasikeitimais, žadančiais daugiau garantijų pirkėjams, pasidomėjo Anglija.lt
Grąžinti – per 90 dienų

Turbūt ne vienam Anglijos lietuviui yra tekę nusivilti įsigytu daiktu ar paslauga. Pardavėjo išgirtas, įsiūlytas pirkinys pasirodė esantis ne toks, koks buvo reklamoje, už paslaugą teko mokėti daugiau, negu buvo susitarta iš pradžių – tokie pardavėjų veiksmai gali būti apibūdinti kaip nesąžininga prekyba. Jei jautiesi apmautas, skaityk toliau ir sužinosi, kokių garantijų turi, jei manai, kad prekybininkas tave apmulkino.

Šiemet spalio pradžioje buvo pakeistas vienas pirkėjų teises ginantis įstatymas. Vartotojų apsaugos nuo nesąžiningos prekybos įstatymo (angl. „Consumer protection against unfair trading Regulations“) pakeitimai užtikrina dar daugiau teisių tiems, kurie susidūrė su pardavėjais ar paslaugų tiekėjais, kurie naudojasi neleistinomis priemonėmis savo prekėms parduoti.

Nesąžininga prekyba (angl. „unfair trading“) reiškia, kad prekybininkas naudojasi klaidinančia reklama, arba pateikia neteisingą arba netikslią informaciją apie parduodamą prekę, ar netgi agresyviai siūlo pirkti. Naujieji pakeitimai galioja beveik visoms prekėms ir paslaugoms, ir į tai įeina visos paslaugos nuo komunalinių paslaugų sutarčių iki atostogų paketų.

Pagrindinis pasikeitimas įstatyme yra tai, kad nuo spalio 1 dienos kiekvienas pirkėjas turi teisę nutraukti bet kokią sutartį per 90 dienų ir atgauti sumokėtus pinigus. Jei prekybininkas nežymiai pažeidė įstatymą, bet nutraukti sutarties tu nenori, gali prašyti nuolaidos. Pavyzdžiui, jei tau buvo pateikta neteisinga informacija apie prekės pristatymą, gali reikalauti 25 proc. nuolaidos.

Informacija – klaidinanti, prekyba – agresyvi

Šias teises užtikrinančiu įstatymu gali pasinaudoti, jei įrodysi, jog sprendimui pirkti prekę ar paslaugą didelę įtaką padarė klaidinanti ar nutylėta informacija arba agresyvi pardavėjo taktika. Tokiu atveju savo patirtų išlaidų įrodinėti nereikia, taip pat nereikia įrodyti ir to, kad pardavėjas elgėsi nesąžiningai ar aplaidžiai.
Kartais svarbu ne tai, kaip apibūdinta prekė ar paslauga, o tai, kas nutylėta. Jei pardavėjas nepateikė svarbios informacijos apie prekę ar sutarties sąlygas, kurias išsiaiškini vėliau, turi galimybę pasinaudoti 90 dienų grąžinimo teise ir atgauti sumokėtus pinigus.

Jei prieš sudarant sutartį ar prieš perkant prekę tau nėra suteikta išsami informacija, kuri galėtų padaryti įtaką tavo sprendimui pirkti ar nepirkti, tuomet pardavėjas elgiasi nesąžiningai.

Anglų kalboje šis veiksmas, kai išsami informacija yra tyčia paslepiama nuo pirkėjų, vadinamas „misleading omissions“.Vartotojų apsaugos nuo nesąžiningos prekybos įstatymas suteikia teisę pirkėjams atsisakyti prekės ar paslaugos, jei pardavėjas nuslepia informaciją, kuri statistiniam pirkėjui reikalinga priimti sprendimą dėl prekės įsigijimo, jei prekės ar paslaugos aprašymas yra neaiškus, dviprasmiškas arba pateiktas ne laiku.

Svarbu ir tai, kokią pardavimo taktiką vykdo prekybininkas. Agresyvus pardavimas – kai pirkėjui daromas spaudimas pirkti prekę ar pasirašyti sutartį, kai siūloma per daug įkyriai – yra nesąžininga prekyba. Jeigu pirkėjo laisva valia apsispręsti yra agresyviai veikiama prekybininko, jis nusižengia minėtam įstatymui.

Kaip elgtis, jei apgavo?

Norint grąžinti prekę ar paslaugą per 90 dienų, arba pareikalauti nuolaidos, geriausia tai padaryti raštu, išdėstant tai, kad pardavėjas suklaidino ir tai tave privertė įsigyti prekę. Šiuo atveju svarbu pareikšti, kad tavo sprendimui įtaką padarė būtent nesąžininga pardavėjo veikla – jei jis tavęs nebūtų suklaidinęs, prekės tu nebūtum pirkęs.

Kai kuriais atvejais gali reikalauti ir žalos atlyginimo, jei dėl netinkamai suteiktos paslaugos ar prekės turėjai papildomų išlaidų ar patyrei stresą, tik turėsi tai įrodyti. Jei gražiuoju susitarti su prekybininku nepavyksta, gali kreiptis į Prekybos tarnybą (angl. „Trading Standards“). Ši tarnyba gali išnagrinėti tavo skundą dėl neskaidrios prekybos ir imtis teisinių veiksmų tavo ginčui išspręsti. Daugiau informacijos apie tai, kaip gali padėti ši tarnyba, rasi čia.

90 dienų grąžinimo garantija negalioja finansinėms paslaugoms, pavyzdžiui, draudimų arba trumpųjų vartojimo paskolų sutartims. Tačiau verta žinoti, kad, pavyzdžiui, įsigijus automobilio ar kelionės draudimą, galioja 14 dienų sutarties nutraukimo garantija. Tai tarsi teisė apsigalvoti, vadinama „cooling-off period“.

Draudžiamos prekeivių suktybės

Šis įstatymas ne tik gina vartotojus nuo nesąžiningų prekybininkų veiksmų, bet ir apibrėžia uždraustas prekybines veiklas (angl. „Banned practices“). Žinodamas jas, gali apsiginti nuo suktų prekeivių.

Viena šių draudžiamų veiklų yra teigti, kad asmuo gaus nemokamą paslaugą, bet iš tiesų jis turės mokėti, pavyzdžiui, kai prekė jam bus pristatyta.

Kita draudžiama veikla yra reklamoje pateikti masalą (angl. „bait advertising“). Prekybininkai negali reklamuoti prekių ar paslaugų už žemą kainą, už kurią tų paslaugų parduoti net nežada, arba turi labai nedaug prekių būtent už tą kainą. Jei susigundęs pigia preke reklamoje kreipiesi į pardavėją, o jis tau siūlo tik brangesnius variantus, gali apskųsti tokį prekeivį „Trading Standards“.

Draudžiami ir netikri „riboti pasiūlymai“ (angl. „limited offers“) – teigti, kad produktas ar paslauga pirkėjams siūloma trumpą laiką, kai iš tikrųjų tai yra įprasta kaina. Tai paveikia pirkėjo sprendimą įsigyti produktą rimtai neapsvarsčius, ar jam to reikia.

Iš viso šiame įstatyme apibrėžta 31 draudžiama veikla, ir jei nuo to nukentėsi, įrodinėti, kas lėmė tavo sprendimą pirkti, nereikės – kadangi tai draudžiama įstatymo, pardavėjas neturi teisės naudotis tokiais būdais savo pardavimams pagerinti.

Apie prekių grąžinimą, garantijas ir kitas vartotojų teises Anglija.lt rašė straipsnyje „Klientas visada teisus – ar tikrai?“.

Daugiau informacijos apie vartotojų teises Anglijoje: https://www.gov.uk/consumer-protection-rights

Ar tau yra tekę nusivilti įsigyta preke ar paslauga? Ar pavyko atgauti pinigus?

Jolanta Terminaitė, Anglija.lt

Kai kurie pardavėjai ryžtasi viskam, kad tik išviliotų tavo sunkiai uždirbtus pinigus. Ar kada jauteisi apgautas, be reikalo nusipirkęs įsiūlytą daiktą ar paslaugą? Tuomet verta žinoti apie pasikeitusius įstatymus Anglijoje – savo teises žinantį pirkėją apgauti daug sunkiau. Naujausiais pasikeitimais, žadančiais daugiau garantijų pirkėjams, pasidomėjo Anglija.lt
Grąžinti – per 90 dienų

Turbūt ne vienam Anglijos lietuviui yra tekę nusivilti įsigytu daiktu ar paslauga. Pardavėjo išgirtas, įsiūlytas pirkinys pasirodė esantis ne toks, koks buvo reklamoje, už paslaugą teko mokėti daugiau, negu buvo susitarta iš pradžių – tokie pardavėjų veiksmai gali būti apibūdinti kaip nesąžininga prekyba. Jei jautiesi apmautas, skaityk toliau ir sužinosi, kokių garantijų turi, jei manai, kad prekybininkas tave apmulkino.

Šiemet spalio pradžioje buvo pakeistas vienas pirkėjų teises ginantis įstatymas. Vartotojų apsaugos nuo nesąžiningos prekybos įstatymo (angl. „Consumer protection against unfair trading Regulations“) pakeitimai užtikrina dar daugiau teisių tiems, kurie susidūrė su pardavėjais ar paslaugų tiekėjais, kurie naudojasi neleistinomis priemonėmis savo prekėms parduoti.

Nesąžininga prekyba (angl. „unfair trading“) reiškia, kad prekybininkas naudojasi klaidinančia reklama, arba pateikia neteisingą arba netikslią informaciją apie parduodamą prekę, ar netgi agresyviai siūlo pirkti. Naujieji pakeitimai galioja beveik visoms prekėms ir paslaugoms, ir į tai įeina visos paslaugos nuo komunalinių paslaugų sutarčių iki atostogų paketų.

Pagrindinis pasikeitimas įstatyme yra tai, kad nuo spalio 1 dienos kiekvienas pirkėjas turi teisę nutraukti bet kokią sutartį per 90 dienų ir atgauti sumokėtus pinigus. Jei prekybininkas nežymiai pažeidė įstatymą, bet nutraukti sutarties tu nenori, gali prašyti nuolaidos. Pavyzdžiui, jei tau buvo pateikta neteisinga informacija apie prekės pristatymą, gali reikalauti 25 proc. nuolaidos.

Informacija – klaidinanti, prekyba – agresyvi

Šias teises užtikrinančiu įstatymu gali pasinaudoti, jei įrodysi, jog sprendimui pirkti prekę ar paslaugą didelę įtaką padarė klaidinanti ar nutylėta informacija arba agresyvi pardavėjo taktika. Tokiu atveju savo patirtų išlaidų įrodinėti nereikia, taip pat nereikia įrodyti ir to, kad pardavėjas elgėsi nesąžiningai ar aplaidžiai.
Kartais svarbu ne tai, kaip apibūdinta prekė ar paslauga, o tai, kas nutylėta. Jei pardavėjas nepateikė svarbios informacijos apie prekę ar sutarties sąlygas, kurias išsiaiškini vėliau, turi galimybę pasinaudoti 90 dienų grąžinimo teise ir atgauti sumokėtus pinigus.

Jei prieš sudarant sutartį ar prieš perkant prekę tau nėra suteikta išsami informacija, kuri galėtų padaryti įtaką tavo sprendimui pirkti ar nepirkti, tuomet pardavėjas elgiasi nesąžiningai.

Anglų kalboje šis veiksmas, kai išsami informacija yra tyčia paslepiama nuo pirkėjų, vadinamas „misleading omissions“.Vartotojų apsaugos nuo nesąžiningos prekybos įstatymas suteikia teisę pirkėjams atsisakyti prekės ar paslaugos, jei pardavėjas nuslepia informaciją, kuri statistiniam pirkėjui reikalinga priimti sprendimą dėl prekės įsigijimo, jei prekės ar paslaugos aprašymas yra neaiškus, dviprasmiškas arba pateiktas ne laiku.

Svarbu ir tai, kokią pardavimo taktiką vykdo prekybininkas. Agresyvus pardavimas – kai pirkėjui daromas spaudimas pirkti prekę ar pasirašyti sutartį, kai siūloma per daug įkyriai – yra nesąžininga prekyba. Jeigu pirkėjo laisva valia apsispręsti yra agresyviai veikiama prekybininko, jis nusižengia minėtam įstatymui.

Kaip elgtis, jei apgavo?

Norint grąžinti prekę ar paslaugą per 90 dienų, arba pareikalauti nuolaidos, geriausia tai padaryti raštu, išdėstant tai, kad pardavėjas suklaidino ir tai tave privertė įsigyti prekę. Šiuo atveju svarbu pareikšti, kad tavo sprendimui įtaką padarė būtent nesąžininga pardavėjo veikla – jei jis tavęs nebūtų suklaidinęs, prekės tu nebūtum pirkęs.

Kai kuriais atvejais gali reikalauti ir žalos atlyginimo, jei dėl netinkamai suteiktos paslaugos ar prekės turėjai papildomų išlaidų ar patyrei stresą, tik turėsi tai įrodyti. Jei gražiuoju susitarti su prekybininku nepavyksta, gali kreiptis į Prekybos tarnybą (angl. „Trading Standards“). Ši tarnyba gali išnagrinėti tavo skundą dėl neskaidrios prekybos ir imtis teisinių veiksmų tavo ginčui išspręsti. Daugiau informacijos apie tai, kaip gali padėti ši tarnyba, rasi čia.

90 dienų grąžinimo garantija negalioja finansinėms paslaugoms, pavyzdžiui, draudimų arba trumpųjų vartojimo paskolų sutartims. Tačiau verta žinoti, kad, pavyzdžiui, įsigijus automobilio ar kelionės draudimą, galioja 14 dienų sutarties nutraukimo garantija. Tai tarsi teisė apsigalvoti, vadinama „cooling-off period“.

Draudžiamos prekeivių suktybės

Šis įstatymas ne tik gina vartotojus nuo nesąžiningų prekybininkų veiksmų, bet ir apibrėžia uždraustas prekybines veiklas (angl. „Banned practices“). Žinodamas jas, gali apsiginti nuo suktų prekeivių.

Viena šių draudžiamų veiklų yra teigti, kad asmuo gaus nemokamą paslaugą, bet iš tiesų jis turės mokėti, pavyzdžiui, kai prekė jam bus pristatyta.

Kita draudžiama veikla yra reklamoje pateikti masalą (angl. „bait advertising“). Prekybininkai negali reklamuoti prekių ar paslaugų už žemą kainą, už kurią tų paslaugų parduoti net nežada, arba turi labai nedaug prekių būtent už tą kainą. Jei susigundęs pigia preke reklamoje kreipiesi į pardavėją, o jis tau siūlo tik brangesnius variantus, gali apskųsti tokį prekeivį „Trading Standards“.

Draudžiami ir netikri „riboti pasiūlymai“ (angl. „limited offers“) – teigti, kad produktas ar paslauga pirkėjams siūloma trumpą laiką, kai iš tikrųjų tai yra įprasta kaina. Tai paveikia pirkėjo sprendimą įsigyti produktą rimtai neapsvarsčius, ar jam to reikia.

Iš viso šiame įstatyme apibrėžta 31 draudžiama veikla, ir jei nuo to nukentėsi, įrodinėti, kas lėmė tavo sprendimą pirkti, nereikės – kadangi tai draudžiama įstatymo, pardavėjas neturi teisės naudotis tokiais būdais savo pardavimams pagerinti.

Apie prekių grąžinimą, garantijas ir kitas vartotojų teises Anglija.lt rašė straipsnyje „Klientas visada teisus – ar tikrai?“.

Daugiau informacijos apie vartotojų teises Anglijoje: https://www.gov.uk/consumer-protection-rights

Ar tau yra tekę nusivilti įsigyta preke ar paslauga? Ar pavyko atgauti pinigus?

Jolanta Terminaitė, Anglija.lt

 (Komentarų: 9)

Susiję straipsniai:

Susiję straipsniai: