Darbo paieška. IV d. (Ką svarbu žinoti vykstant į pokalbį dėl darbo?) (2006-06-18)

Įmonės, kurios gali padėti šiuo klausimu

Ką svarbu žinoti vykstant į pokalbį dėl darbo?

Išvaizda
Vis dar daug žmonių, eidami į pokalbį dėl darbo, skiria per mažai dėmesio savo išvaizdai, manydami, kad svarbiausia – talentas. Tačiau ieškantis darbo asmuo, kaip ir bet kurioje kitoje situacijoje, pirmiausia vertinamas pagal išvaizdą. Darbdavio požiūriu, jei žmogus nesugeba net padoriai apsirengti, vargu ar jis sugebės atlikti darbą. Specialistai teigia, kad rūbai lemia ne tik bendrą įvaizdį, bet ir pasitikėjimą savimi. Jei į pokalbį dėl pareigų rimtame biure ateisite apsirengęs sportiškai, kils įspūdis, kad nerimtai žiūrite į savo darbą. Tas pats galioja ir įsidarbinus – tie, kurie nori kopti karjeros laiptais, paprastai rengiasi atitinkamai.

Galima ginčytis, kad yra keletas darbo sferų, kur darbuotojai rengiasi laisvesniu stiliumi, pavyzdžiui, mados ar reklamos pasaulyje. Tačiau asmenys, dar tik pretenduojantys į darbą, turi bent porą kartų pranokti „vidutinį“ lygį, tad daugumai reikėtų pasirinkti konservatyvesnį klasikinį stilių.

Profesionali išvaizda suteiks pranašumų prieš kitus kandidatus. Ne paslaptis, kad dauguma žmonių labiau įsimena vaizdus nei garsus, tad didelė tikimybė, jog ir būsimas darbdavys labiausiai įsidėmės jūsų išvaizdą.

Einant į pokalbį, geriausia apsirengti konservatyviai. Vyrams čia šiek tiek lengviau, nes jų mados dažnai nesikeičia. Moterims svarbu dėvėti madingą kostiumėlį, kuris turi tikti prie kompanijos stiliaus ir kartu būti originalus. Tinkamas stilius, žinoma, darbo vietos dar negarantuos, bet pasitikėdami savo išvaizda, galėsite visą dėmesį skirti pačiam pokalbiui.

Drabužiai
Vyrams patartina dėvėti tamsaus atspalvio kostiumą – nuo tamsiai mėlyno iki pilko ar rudo. Vasarą galimos ir šviesesnės spalvos, ypač antram ar trečiam pokalbiui. Nesivilkite juodo kostiumo, nebent ieškote darbo laidojimo biure. Medžiaga turėtų būti kuo mažiau sintetinė, nes toks kostiumas blizgės ir išlaikys kūno kvapus, kiek beskalbtumėte. Marškiniai griežtai privalo būti ilgomis rankovėmis, baltos, kreminės ar šviesiai melsvos spalvos. Įvaizdį gali sugadinti „pigus“ kaklaraištis, tad jį rinkitės atidžiai. Geriausia – konservatyvių ir, be abejo, prie kostiumo bei marškinių derančių spalvų kaklaraištis iš šilkinio pluošto arba šilko ir vilnos mišinio. Batai turėtų būti juodos arba rudos odos, venkite kitokių spalvų ir medžiagų. Kojinės turi derėti prie kostiumo – t. y. būti tos pačios spalvos, jokiu būdu ne baltos. Vyrams aksesuarų, išskyrus laikrodį, geriausia vengti, ypač religinių ar politinių. Laikrodis taip pat turėtų būti konservatyvus su odine apyranke. Diržą reikia derinti prie batų. Grandinėlės, apyrankės, auskarai gali sukelti neteisingą įspūdį dėl jūsų profesionalumo.

Moterys, rinkdamosios drabužius, gali būti išradingesnės nei vyrai, bet ir čia yra nemažai apribojimų. Tinkamiausi pluoštai – vilna ir linas. Tačiau linas labai greitai glamžosi, tad atvykusi į pokalbį, galite nebepažinti savo kostiumėlio veidrodyje. Todėl geriausia rinktis sintetikos ir natūralaus pluošto derinį. Spalvos – tokios pat kaip vyrų, tačiau moterims tinka ne tik vienspalviai, bet ir dryžuoti ar languoti kostiumėliai. Bliuzelių spalvų spektras – taip pat įvairesnis nei vyrų, tačiau turėtų vyrauti pastelinės spalvos. Batai – ne atviri ir ne per aukšti, derantys prie aprangos. Svarbi detalė – rankinė, kuri irgi turi tikti prie visos aprangos ir būti ne per puošni. Moterys gali turėti daugiau papuošalų, tačiau jie negali būti „iššaukiantys“. Tas pats galioja ir makiažui.

Ir vyrai, ir moterys, be abejo, į pokalbį turi atvykti absoliučiai švarūs ir kvepiantys. Nukramtyti nagai gali užkirsti kelią į svajonių darbą.

Kūno kalba
Apie žmogų galima daug sužinoti ne tik su juo bendraujant, bet ir stebint jo elgesį – kūno kalba yra tokia pat iškalbinga, kaip ir liežuvis.

Keletas patarimų, kaip reikėtų elgtis pokalbio metu:
- Patogiai atsisėskite kėdėje, atsilošdami iki pat atramos – taip bus patogiau sėdėti tiesiai.
- Sukelkite atvirumo įspūdį, atsisegdami švarką, kai sėsitės prieš pašnekovą.
- Laikykite iškeltą galvą ir žiūrėkite tiesiai pašnekovui į akis (bet neįžūliai), ypač atsakinėdami į klausimus.
- Nuoširdžiai šypsokitės, kai tik tam bus proga.
- Nesukryžiuokite rankų – geriau jas laikykite ant kėdės atramos.
- Kartas nuo karto gestikuliuodami atidenkite delnus (tai rodo jūsų atvirumą), bet su šiuo gestu nepersistenkite.

Darbdavys pagal elgesį sprendžia, ar pretendentas į darbuotojus yra sukalbamas, nuoširdus, ar lengva būti šalia jo ir t. t.

Informacija portfelyje ir sėkmės receptai
Kadangi pirmasis įspūdis yra svarbiausias, pirmajam pokalbiui reikia tinkamai pasiruošti. Tai tarsi pasirodymas prieš auditoriją.

Kas turėtų būti portfelyje:
- Informacija apie kompaniją (žinoma, perskaityta namuose).
- Keletas gyvenimo aprašymo (CV) kopijų – jums ir pašnekovui (pašnekovams). Jūsų kopija padės nenukrypti nuo to, kas parašyta, ir gali būti panaudota kaip juodraštis, t. y. užsirašyti įvairioms pašnekovo pastaboms.
- Švarus popieriaus lapas ar užrašų knygelė ir rašymo priemonės – užrašams ir kompanijos įdarbinimo formoms užpildyti (tai daryti reikia ne visada, bet gana dažnai).
- Kontaktiniai telefonų numeriai (pvz., jei vėluojate – būtinai praneškite).
- Rekomendacijos (jei turite).
- Su darbu susijusių klausimų sąrašas (pvz., kodėl ši vieta atsilaisvino ir pan.).
- Bet kokia papildoma informacija apie darbą ir kompaniją.
- Žemėlapis ar nuorodos, kaip atvykti į pokalbį.

Keletas sėkmės paslapčių:
- Nepaisant lyties ar šukuosenos, reikia kas mėnesį apsikirpti.
- Nors švara yra labai svarbus dalykas, tačiau per pokalbį negalima persistengti su stipriais dezodorantais ir kvepalais.
- Niekada nevartokite svaigalų dieną prieš pokalbį – jie neigiamai paveiks jūsų akis, odą ir nuovokumą.
- Nagai visada privalo būti tvarkingi, net jei dirbate fizinį darbą.
- Atvykimas per anksti rodo, kad labai trokštate to darbo, per vėlai – nepagarbą, tad geriausia į vietą atvykti truputį anksčiau, kad užtektų laiko užeiti į tualetą ir susikaupti. Į patį pokalbį ateikite tiksliai sutartu laiku.
- Prieš eidami į pokalbį, giliai ir lėtai pakvėpuokite – tai padės sumažinti susijaudinimą.
- Prisiminkite, ką skaitėte apie kompaniją, ir pergalvokite, ką gero ketinote pasakyti apie buvusius darbus ir darbdavius.
- Jei nepatinka sekretorė ar biuras – nepabėkite, net neužėję į pokalbį. Tai gali būti tik jaudulio padariniai.
- Pasisveikinkite tvirtu rankos paspaudimu (užtenka vieno).
- Nevartokite pirmųjų vardų, nebent pašnekovas paprašytų sakyti „mister Smith“.
- Nerūkykite net pakviestas.
- Nesisėskite, kol nepakvies.
- Neparodykite nuobodulio ar nerimo.
- Nediskutuokite dėl lygių teisių, religijų, lyčių, amžiaus, rasės, tautybės ir pan.
- Pradžioje neklauskite apie atlyginimą, atostogas ir privilegijas.
- Nenusižeminkite pašnekovui, kalbėkite su juo kaip su lygiu, tačiau pagarbiai.

Rima Zavickaitė-McMahon
Pagal Martin John Yate „Great Answers To Ough Interview Questions“, Susan Griffith „Work Your Way Around the World“ ir kt. informaciją.

   

Susijusios įmonės

Specializuota buhalterinės apskaitos įmonė Rytų Londone, teikianti paslaugas smulkaus ir vidutinio dydžio verslo įmonėms bei individualiems asmenims. 

 

...