Būk žinomas, mylimas ir trokštamas – brendingas. Verslo pradžia Anglijoje. VIII dalis 

Internetinis blogas Cepelinas.co.uk, kurį prižiūri Anglija.lt bendrasavininkas Remigijus Kostrovickas, pristato straipsnių seriją apie verslą Anglijoje. Šįkart pasakojama apie rinkodarą.

Jei galvoji apie savo verslą arba jį pradėjai, tau turėtų kilti toks klausimas – kodėl tokią pačia prekę ar paslaugą už tokią pačią kainą turėtų pirkti pas tave, o ne pas tavo konkurentus? Ką reikia daryti, kad šiai laikais, kai nieko netrūksta, žmonės tavo produktą įsimintų, atpažintų ir su mielu noru pirktų? Atsakymas paprastas – reikia užsiimti brendingu :)

Pastaba. Šiame straipsnyje nebandau apžvelgti visų brendingo niuansų, nes to padaryti trumpai tiesiog neįmanoma. Čia pateiksiu esminius dalykus.

Kas yra brendas ir brendingas

Žodis “brendas” pradėtas vartoti dar senovėje įkaitinta geležimi žymint gyvulius, kad būtų aišku, kam jie priklauso. Iš esmės brendas yra pavadinimas, ženklas ar simbolis, kurį pamatę/išgirdę pirkėjai, supranta, kam tai priklauso, kas čia yra bei turi apie tai savo nuomonę – teigiamą arba neigiamą. Tiesa, dažnai žmonės neturi jokios nuomonės:) Dar kitaip sakant, brendas yra tavo verslo ir tavo prekių/paslaugų įvaizdis. Tik tada, kai jis yra teigiamas tavo klientų akyse, gali tikėtis sėkmės.

Svarbus ir dideliam, ir mažam verslui

Įsivaizduokime mūsų straipsnių veikėją Bronę. Ji yra puiki konditerė. Savo nuostabius tortus ji pakuoja į gražias, baltas popierines dėžes ir perduoda klientams. Tiesa, tas perdavimas dažnai vyksta pačioje virtuvėje, kur mėtosi daugybė indų ir kitokių tortų kepimui reikalingų dalykų. Be to, Bronė dar mėgsta pagudrauti – tortus daro šiek tiek lengvesnius, nei sutaria su užsakovais. Taip ji sutaupo pinigėlių, skirtų tortų sudedamosioms dalims. Atrodo, lyg ir viskas ok – visi mes ne idealūs. Tačiau netrukus į Londoną atvažiuoja kita profesionali tortų kepėja iš Lietuvos ir greitai nurungia Bronę, nes:

1. Sugalvoja savo versliukui tinkamą ir įsimintiną pavadinimą;

2. Pakuoja savo tortus į išskirtines dėžes, ant kurių yra firminis logotipas;

3. Pasidaro mažytę nemokamą internetinę svetainę, kurioje trumpai prisistato, įdeda savo produkcijos nuotraukų ir pan.;

3. Klientus visada priima tvarkingame kambaryje, kuriame groja rami muzika, o ant ant sienų gražiai sukabinti jai įteikti įvairūs apdovanojimai;

4. Visada padaro tai, ko prašė užsakovas, ir niekada nebando nusukti nuo užsakovo pinigėlių. Lygiai taip pat elgiasi ir naujosios konditerės padejėja.

Tikriausiai, akivaizdu, kodėl Bronė pralošė konkurencinę kovą?

Įvaizdis yra viskas

Brendingo esmė – tavo produkto ir tavo paties reikiamo įvaizdžio kūrimas. Iškelk sau tokį esminį klausimą – kokį įvaizdį prieš klientą, partnerius ir darbuotojus tu turi sukurti? Bronės atveju vienas iš galimų atsakymų būtų – atsakinga, patikima greitai dirbanti maža firmelė, kuri gali suteikti daug džiaugsmo kliento artimiesiems pagamindama labai skanius tortus.

Paskendę kasdieniuose rūpesčiuose pradedantieji verslininkai tiesiog užmiršta pasirūpinti savo verslo ir savo pačių įvaizdžių. O to tikrai nederėtų daryti, jei nori, kad klientas kitą kartą grįžtų pas tave. O jis gali negrįžti, nors tu jam nieko blogo ir nepadarei. Tai ką daryti, kad jis tave prisimintų geruoju ir grįžtų.

Brendingas – ne tik logotipas

Dažnu atveju visas brendingas yra suvedamas į logotipo pasidarymą ir vizitinių kortelių pasigaminimą. Tai gali būti svarbūs brendingui dalykai, jei tiksliai žinoma ko norima. Tavo užduotis – ne tik logo ir vizitinių gamyba, o vientisas, visur vienodas bendravimas su klientais. Grubiai kalbant, tai reiškia, kad visur, kur tik vyksta kontaktas su klientu (reklamuojantis, bendraujant su klientais gyvai ir kitais būdais, siunčiant laiškus, dalinant vizitines ir t.t., ir pan.) turi būti kuriamas tavo įvaizdis. Ir tai reikia daryti nuosekliai. Pavyzdžiui, jei nusprendei, kad tavo brendas bus jaunatviškas ir progresyvus, tai visas bendravimas su klientu turi vykti tai turint omenyje. Tokiu atveju solidžiai atrodantis, ramus internetinis puslapis bus tikrai ne į temą. Bet gal būt į temą bus reklamoje naudojamos tarp jaunų žmonių populiarios frazės.

Nepamiršk savo darbuotojų

Tikriausiai visiems yra tekę susinervinti, kai parduotuvėje ar kavinėje darbuotojai nekreipia dėmesio į klientus ar garsiai kalbasi tarpusavyje nekreipdami dėmesio į aplinkinius. Toks elgesys yra visiškas kirvis geram įvaizdžiui. Jei samdai darbuotojus, būtinai jiems labai aiškiai papasakok apie savo firmos ir produkto įvaizdį. Darbuotojai labai aiškiai turi suprasti, kaip jie turi elgtis su klientais – gal ramiai ir solidžiai, o gal jaunatviškai ir energingai. Lygiai taip pat jie turi žinoti, kaip jiems rengtis. Darbuotojai, ypač bendraujantys su klientais, yra labai svarbi įvaizdžio kūrimo dalis. Pavyzdžiui, mes naujų darbuotojų apmokymą visada pradedame paaiškinimu, kas mes esame ir kokį įvaizdį mes norime sudaryti mūsų skaitytojų ir klientų akyse.

Viešieji ryšiai – nebrangi savireklama

Kaip atskirą labai svarbią brendingo dalį reikia paminėti viešuosiuos ryšius (angl. public relations). Jų esmė paprasta – elkis taip, kad tave pastebėtų ir apie tave kalbėtų paprasti žmonės bei rašytų žurnalistai. Išsiaiškink, kokios įdomios ar naudingos informacijos gali suteikti įvairioms žiniasklaidos priemonėms. O gal tu gali suteikti kokį nors prizą renginio metu? O gal pats gali suorganizuoti kokį nors užsiėmimą ar konkursą? Visi šie dalykai kainuoja labai nedaug, bet gali labai prisidėti prie tavo įvaizdžio ir brendo stiprinimo.

Brendingas – ne tik vaizdas

Nepamiršk, kad brendingas daromas ne tik per vaizdą – reklamą, internetinį puslapį, vizitines ir pan. Sukurti stipriam brendui naudojami ir kiti žmogaus pojūčiai:

-Garsas. Pavyzdžiui, patalpoje, kurioje bendraujama su klientais, skamba tam tikra muzika, kuri padeda kurti tavo įvaizdį.

-Kvapas. Nustatytą, kad kvapus žmogus įsimena ilgam ir su jais sieja savo emocijas. Žinau pavyzdį, kai vienas grožio salonas neišsilaikė, nes jų patalpose tvyrojo pelėsių kvapas. Visi tai įsidėmėjo ir pasakojo kitiems. Jei tavo verslo patalpose bus išskirtinis malonus kvapas, žmogus jį įsimins ir, kitą kartą jį užuodęs pagalvos apie tavo prekę ar paslaugą.

-Lietimas. Labai puikiai brendingui galima išnaudoti lietimo pojūtį. Paprasčiausias būdas – pasidaryti nestandartinio formato vizitines arba atsispausdinti jas ant popieriaus su išskirtinai švelniu, slidžiu ar grubiu paviršiumi. Lygiai taip pat jutimą puikiai galima išnaudoti prekės įpakavime.

-Skonis. Šiai laikais nesunku pasidaryti įvairiausių firminių saldainių ir taip pabandyti susieti savo brendą su tam tikru skoniu.

Artimiausiu metu pasistengsiu pristatyti vieną tikrai naudingą knygą apie brendingą. Ją siūlyčiau perskaityti absoliučiai visiems, galvojantiems užsiimti kokia nors veikla.

Tikiuosi, kad ši rašliava jums buvo naudinga. Kaip visada – jei kyla klausimų, būtinai parašyk juos po straipsniu esančiame komentarų skyriuje

Remigijus,Cepelinas.co.uk

Internetinis blogas Cepelinas.co.uk, kurį prižiūri Anglija.lt bendrasavininkas Remigijus Kostrovickas, pristato straipsnių seriją apie verslą Anglijoje. Šįkart pasakojama apie rinkodarą.

Jei galvoji apie savo verslą arba jį pradėjai, tau turėtų kilti toks klausimas – kodėl tokią pačia prekę ar paslaugą už tokią pačią kainą turėtų pirkti pas tave, o ne pas tavo konkurentus? Ką reikia daryti, kad šiai laikais, kai nieko netrūksta, žmonės tavo produktą įsimintų, atpažintų ir su mielu noru pirktų? Atsakymas paprastas – reikia užsiimti brendingu :)

Pastaba. Šiame straipsnyje nebandau apžvelgti visų brendingo niuansų, nes to padaryti trumpai tiesiog neįmanoma. Čia pateiksiu esminius dalykus.

Kas yra brendas ir brendingas

Žodis “brendas” pradėtas vartoti dar senovėje įkaitinta geležimi žymint gyvulius, kad būtų aišku, kam jie priklauso. Iš esmės brendas yra pavadinimas, ženklas ar simbolis, kurį pamatę/išgirdę pirkėjai, supranta, kam tai priklauso, kas čia yra bei turi apie tai savo nuomonę – teigiamą arba neigiamą. Tiesa, dažnai žmonės neturi jokios nuomonės:) Dar kitaip sakant, brendas yra tavo verslo ir tavo prekių/paslaugų įvaizdis. Tik tada, kai jis yra teigiamas tavo klientų akyse, gali tikėtis sėkmės.

Svarbus ir dideliam, ir mažam verslui

Įsivaizduokime mūsų straipsnių veikėją Bronę. Ji yra puiki konditerė. Savo nuostabius tortus ji pakuoja į gražias, baltas popierines dėžes ir perduoda klientams. Tiesa, tas perdavimas dažnai vyksta pačioje virtuvėje, kur mėtosi daugybė indų ir kitokių tortų kepimui reikalingų dalykų. Be to, Bronė dar mėgsta pagudrauti – tortus daro šiek tiek lengvesnius, nei sutaria su užsakovais. Taip ji sutaupo pinigėlių, skirtų tortų sudedamosioms dalims. Atrodo, lyg ir viskas ok – visi mes ne idealūs. Tačiau netrukus į Londoną atvažiuoja kita profesionali tortų kepėja iš Lietuvos ir greitai nurungia Bronę, nes:

1. Sugalvoja savo versliukui tinkamą ir įsimintiną pavadinimą;

2. Pakuoja savo tortus į išskirtines dėžes, ant kurių yra firminis logotipas;

3. Pasidaro mažytę nemokamą internetinę svetainę, kurioje trumpai prisistato, įdeda savo produkcijos nuotraukų ir pan.;

3. Klientus visada priima tvarkingame kambaryje, kuriame groja rami muzika, o ant ant sienų gražiai sukabinti jai įteikti įvairūs apdovanojimai;

4. Visada padaro tai, ko prašė užsakovas, ir niekada nebando nusukti nuo užsakovo pinigėlių. Lygiai taip pat elgiasi ir naujosios konditerės padejėja.

Tikriausiai, akivaizdu, kodėl Bronė pralošė konkurencinę kovą?

Įvaizdis yra viskas

Brendingo esmė – tavo produkto ir tavo paties reikiamo įvaizdžio kūrimas. Iškelk sau tokį esminį klausimą – kokį įvaizdį prieš klientą, partnerius ir darbuotojus tu turi sukurti? Bronės atveju vienas iš galimų atsakymų būtų – atsakinga, patikima greitai dirbanti maža firmelė, kuri gali suteikti daug džiaugsmo kliento artimiesiems pagamindama labai skanius tortus.

Paskendę kasdieniuose rūpesčiuose pradedantieji verslininkai tiesiog užmiršta pasirūpinti savo verslo ir savo pačių įvaizdžių. O to tikrai nederėtų daryti, jei nori, kad klientas kitą kartą grįžtų pas tave. O jis gali negrįžti, nors tu jam nieko blogo ir nepadarei. Tai ką daryti, kad jis tave prisimintų geruoju ir grįžtų.

Brendingas – ne tik logotipas

Dažnu atveju visas brendingas yra suvedamas į logotipo pasidarymą ir vizitinių kortelių pasigaminimą. Tai gali būti svarbūs brendingui dalykai, jei tiksliai žinoma ko norima. Tavo užduotis – ne tik logo ir vizitinių gamyba, o vientisas, visur vienodas bendravimas su klientais. Grubiai kalbant, tai reiškia, kad visur, kur tik vyksta kontaktas su klientu (reklamuojantis, bendraujant su klientais gyvai ir kitais būdais, siunčiant laiškus, dalinant vizitines ir t.t., ir pan.) turi būti kuriamas tavo įvaizdis. Ir tai reikia daryti nuosekliai. Pavyzdžiui, jei nusprendei, kad tavo brendas bus jaunatviškas ir progresyvus, tai visas bendravimas su klientu turi vykti tai turint omenyje. Tokiu atveju solidžiai atrodantis, ramus internetinis puslapis bus tikrai ne į temą. Bet gal būt į temą bus reklamoje naudojamos tarp jaunų žmonių populiarios frazės.

Nepamiršk savo darbuotojų

Tikriausiai visiems yra tekę susinervinti, kai parduotuvėje ar kavinėje darbuotojai nekreipia dėmesio į klientus ar garsiai kalbasi tarpusavyje nekreipdami dėmesio į aplinkinius. Toks elgesys yra visiškas kirvis geram įvaizdžiui. Jei samdai darbuotojus, būtinai jiems labai aiškiai papasakok apie savo firmos ir produkto įvaizdį. Darbuotojai labai aiškiai turi suprasti, kaip jie turi elgtis su klientais – gal ramiai ir solidžiai, o gal jaunatviškai ir energingai. Lygiai taip pat jie turi žinoti, kaip jiems rengtis. Darbuotojai, ypač bendraujantys su klientais, yra labai svarbi įvaizdžio kūrimo dalis. Pavyzdžiui, mes naujų darbuotojų apmokymą visada pradedame paaiškinimu, kas mes esame ir kokį įvaizdį mes norime sudaryti mūsų skaitytojų ir klientų akyse.

Viešieji ryšiai – nebrangi savireklama

Kaip atskirą labai svarbią brendingo dalį reikia paminėti viešuosiuos ryšius (angl. public relations). Jų esmė paprasta – elkis taip, kad tave pastebėtų ir apie tave kalbėtų paprasti žmonės bei rašytų žurnalistai. Išsiaiškink, kokios įdomios ar naudingos informacijos gali suteikti įvairioms žiniasklaidos priemonėms. O gal tu gali suteikti kokį nors prizą renginio metu? O gal pats gali suorganizuoti kokį nors užsiėmimą ar konkursą? Visi šie dalykai kainuoja labai nedaug, bet gali labai prisidėti prie tavo įvaizdžio ir brendo stiprinimo.

Brendingas – ne tik vaizdas

Nepamiršk, kad brendingas daromas ne tik per vaizdą – reklamą, internetinį puslapį, vizitines ir pan. Sukurti stipriam brendui naudojami ir kiti žmogaus pojūčiai:

-Garsas. Pavyzdžiui, patalpoje, kurioje bendraujama su klientais, skamba tam tikra muzika, kuri padeda kurti tavo įvaizdį.

-Kvapas. Nustatytą, kad kvapus žmogus įsimena ilgam ir su jais sieja savo emocijas. Žinau pavyzdį, kai vienas grožio salonas neišsilaikė, nes jų patalpose tvyrojo pelėsių kvapas. Visi tai įsidėmėjo ir pasakojo kitiems. Jei tavo verslo patalpose bus išskirtinis malonus kvapas, žmogus jį įsimins ir, kitą kartą jį užuodęs pagalvos apie tavo prekę ar paslaugą.

-Lietimas. Labai puikiai brendingui galima išnaudoti lietimo pojūtį. Paprasčiausias būdas – pasidaryti nestandartinio formato vizitines arba atsispausdinti jas ant popieriaus su išskirtinai švelniu, slidžiu ar grubiu paviršiumi. Lygiai taip pat jutimą puikiai galima išnaudoti prekės įpakavime.

-Skonis. Šiai laikais nesunku pasidaryti įvairiausių firminių saldainių ir taip pabandyti susieti savo brendą su tam tikru skoniu.

Artimiausiu metu pasistengsiu pristatyti vieną tikrai naudingą knygą apie brendingą. Ją siūlyčiau perskaityti absoliučiai visiems, galvojantiems užsiimti kokia nors veikla.

Tikiuosi, kad ši rašliava jums buvo naudinga. Kaip visada – jei kyla klausimų, būtinai parašyk juos po straipsniu esančiame komentarų skyriuje

Remigijus,Cepelinas.co.uk

 (Komentarų: 1)

Susiję straipsniai:

Susiję straipsniai: