Pirmadienį į Klaipėdą įplaukė suskystintųjų gamtinių dujų terminalo (SGD) laivas–saugykla „Independence“. Jis taps alternatyviu dujų tiekimo šaltiniu.
„Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų terminalas rodo Lietuvos valią ir gebėjimą įgyvendinti svarbius energetikos ir geopolitikos projektus. Laivas „Independence“ yra realus žingsnis užtikrinant visą Baltijos regiono saugumą. Pagaliau esame energetiškai savarankiška valstybė“, – apie SGD terminalą yra sakiusi prezidentė Dalia Grybauskaitė.
„Labai labai jaudinuosi, širdis daužosi krūtinėje, nes labai daug darbo yra padaryta“, - laukdamas SGD terminalo įplaukimo į Klaipėdą kalbėjo energetikos ministras Rokas Masiulis.
Anot R. Masiulio, vartotojai jau jaučia mažesnes dujų kainas: „Gazprom“ sumažino dujų kainas Lietuvai apie 20 proc.
„Tai jau keturis kartus atlygino terminalo statybos kainą, - sakė R. Masiulis. - SGD terminalas palyginti yra pigus.“
Energetikos ministras paaiškino, kad jei „Gazprom“ nebūtų sumažinusi gamtinių dujų kainos Lietuvai, permoka būtų tokia, kad jos pakaktų keturiems SGD terminalams.
350 mln. litų į terminalą investavo „Klaipėdos nafta“, o dar apie 130 mln. litų - Klaipėdos uosto direkcija. Terminalo krantinę už 120 mln. litų statė Latvijos BMGS, o 20 kilometrų ilgio jungiamąjį dujotiekį už 115 mln. litų baigia statyti „PPS Pipeline Systems“.
Kaip kainos keisis toliau, priklausys nuo pokyčių rinkoje - SGD kaina susieta su Jungtinės Karalystės gamtinių dujų biržos „National Balancing Point“ (NBP) indekso verte.
„Dabar kainos priklausys nuo rinkos“, - teigė R. Masiulis.
JAV valstybės departamento Energetikos resursų biuro specialusis pasiuntinys Amosas J. Hochsteinas pasidžiaugė, kad Lietuva įgyvendina ne vieną projektą, kuris užtikrins energetini saugumą ir leis Lietuvai nebebūti energetikos sala.
„Tai yra ne tik SGD terminalas, bet ir elektros jungčių projektai su kaimyninėmis šalimis, Skandinavija, Lenkija, - teigė jis. - Lietuvai svarbu turėti integruotą rinką ir pašalinti energetinės salos statusą. Tai atneš energetinį saugumą tiek Lietuvai, tiek Baltijos šalims, tiek visam regionui.“
Terminalas svarbus visam regionui
Kitąmet Klaipėdoje veiklą planuojantis pradėti terminalas - pirmasis SGD terminalas Baltijos šalyse.
Šių metų gegužės Europos Komisijos parengtoje Europos energetinio saugumo strategijoje Klaipėdos SGD terminalas įvardinamas kaip vienintelė reali galimybė Baltijos šalims trumpuoju laikotarpiu užsitikrinti alternatyvų dujų tiekimą.
Šiemet spalio 16 d. Europos Komisijos pristatytame komunikate dėl ES šalių pasirengimo dujų tiekimo sutrikimams iš Rusijos šią žiemą išskirtinis dėmesys skiriamas SGD terminalui Klaipėdoje dokumente pažymima, kad šis infrastruktūros objektas diversifikuos dujų tiekimą ir užtikrins dujų sistemos lankstumą.
Už SGD laivo nuomą per dieną „Klaipėdos nafta“ mokės 189 tūkst. JAV dolerių (apie 517 tūkst. litų), per metus - 68,9 mln. dolerių (186 mln. litų), o per 10 metų - 689 mln. dolerių (apie 1,86 mlrd. litų). Norvegijos bendrovė „Hoegh LNG“ ne tik nuomos laivą su įgula, bet ir teiks jo priežiūros ir operavimo paslaugas. Po dešimtmečio „Klaipėdos nafta“ laivą galės išpirkti, tačiau neatskleidžiama, už kokią sumą.
Minimalų kiekį dujų - 0,54 mlrd. kubų per metus - terminalui tieks Norvegijos „Statoil“, jų kaina priklausys nuo Didžiosios Britanijos dujų indekso. Rugpjūtį ji siekė 900-1000 litų už tūkstantį kubų, o preliminari penkerių metų sutarties vertė - 2,5-3 mlrd. litų.
Lietuvai taikyta vienintelio tiekėjo „Gazprom“ gamtinių dujų kainodara buvo nepalanki vartotojams ir viena didžiausių Europoje. Dėl to Lietuva yra pateikusi daugiau nei 4 mlrd. litų vertės ieškinį prieš „Gazprom“ Stokholmo arbitraže.
Skelbta, kad 1,5 mlrd. JAV dolerių ieškinį prieš „Gazprom“ Lietuvos vyriausybė pateikė reikalaudama grąžinti šalies vartotojams tokio dydžio permoką už rusiškas dujas, neteisinga kaina tiektas Lietuvai 2004-2012 metais. Dujų kainos formulė nuo 2005-ųjų buvo pakeista penkis kartus, galiausiai ją susiejant su smarkiai brangstančių naftos produktų kaina pasaulio rinkose.
SGD terminalas – kelių dalių projektas
SGD terminalo projektą sudaro SGD laivas–saugykla bei jam aptarnauti reikalinga infrastruktūra: krantinė bei dujotiekio atšaka. Terminalo projekto tikslas - užtikrinti alternatyvą šiuo metu vieninteliu keliu į Lietuvą vamzdynais importuojamoms dujoms, gaunamoms iš Rusijos.
Į terminalą dujos bus tiekiamos laivais–dujovežiais, planuojama jo veiklos pradžia – kitų metų sausis.
Laivą – saugyklą kartu su įgulos paslaugomis Lietuva 10 metų nuomosis iš Norvegijoje registruotos įmonės „Höegh LNG”, jį gamina Pietų Korėjoje veikianti „Hyundai Heavy Industries”. Laivas - saugykla „Independence“ yra 294 m ilgio, jo plotis – 46 m, o aukštis – 47 m.
Saugos nepertraukiamai
SGD terminalas yra strateginis nacionalinio saugumo objektas, dėl to „Klaipėdos nafta“ pasirašė apsaugos sutartį su Viešojo Saugumo tarnyba.
SGD terminalą nuo įvairių vidaus ir išorės pavojų nepertraukiamai keliomis pamainomis per parą saugos 50 profesionalų.
Viešojo Saugumo tarnyba jau užtikrina bendrovės pavaldume esančios Subačiaus kuro bazės apsaugą.
Viešojo saugumo tarnybos pareigūnai užtikrina viešąją tvarką ekstremalių ir ypatingų situacijų atvejais, svarbių valstybės objektų apsaugą, vykdo asmenų paiešką, dalyvauja Jungtinių Tautų ir kitų tarptautinių organizacijų misijose, išimtiniais atvejais vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka ir jo nurodymu talkina kitoms teisėsaugos institucijoms, privalo ginti valstybę karo metu.
Komentarai
vagys iš mūsų vagia mus priversdami už tai vergauti,o dėl to kaltina rusus...
ar supranti kad pusė milijono per dieną tas išlaikymas kainuos mokesčių mokėtojams?ar vis dar manai kad dujos bus pigios?
http://www.alfa.lt/straipsnis/15157438/aptiktos-simtamilijonines-aferos-statant-suskystintu-duju-terminala/
Pirmajam
is kur pas tamsta duomenys kad Independence laivas tik 250 mln litu? Gal as ka nors praleidau?
Net jei ir tokia kaina butu (l. Abejoju) , reikia atsizvelgti ir islaikymo kastus, kuriuos prisieme norvegai.
Cia panasiai kaip jaunuolis nupirko automobili uz 200 svaru, bet jo islaikymui dar kas menesi tures pakloti 300-500 svaru.
ar bent isivaizduoji kiek turetu kainuoti to laivo -terminalo islaikymas?
svaigalai valdzioj,bet ka daryt, gavo atkatus ir daro ka turi daryt.apip*s mus su tom dujom kaip lenkai xaxolus su anglim- pirmus kelis metus tipo parduodam pigiai,tik gink Dieve nuo ruso nepirkit, o po to kai p*stels kainas tai ziaukcios visi.ateitis dar ilga:)
pilnai sutinku su jusu nuomone.
dabar visi euforijoj!
laivas -Lietuvoje! uraaaaaaaaa!
o kiek tas laivas "kainuos" lt vedaru valgytojams- visos valdiskos mordos tyli, lyg vandens buu prisipyle i taukuotas iburnas...
esant parazitinei sistemai viskas parduodama už pinigus.jeigu būtų normali tvarka,energija būtų išgaunama nemokamai ir iš atsinaujinančių šaltinių,bei nekenksminga aplinkai (saulė,vėjas,vanduo).kol klestės kapitalizmas,tol teisybės nebus.
Nesuprantu niekas nerašo, kad su Grybauskaitės palaiminimu buvo išnuomotas 10 metų dujų laivas už 1,8 milijardo litų, o paskui jį teks grąžinti arba išpirkti. Bet juk naujo laivo kaina kažkur 250 milijonų litų. Paskaičiuokit 10 metų 1,8 milijardo, tai per metus 180 milijonų. Du metai nuomos mokesčio ir naujas laivas net su permoka. Sakykim , valstybė pasiskolina 250 milijonų su 10 procentų palūkanų. Per metus tai sudaris 25 milijonus litų. Per du metus 50 milijonų. Tai viso laivo kaina 300 milijonų litų ir jis Lietuvos. Nuomos mokestis per du metus 360 milijonų litų. Tai grubiai skaičiuojant 1,8 milijardo minus 300 milijonų, tai kažkur į šalį nuplaukia 1,5 MILIJARDO mokesčių mokėtojų pinigų. Va čia tai JUODAS IŠ TIKRŲJŲ SĄRAŠAS.