Kai kas nors ima dejuoti dėl lietuvių netolerancijos, aš prisimenu ne tik kunigaikštį Gediminą, kvietusį Vilniun visus, nepaisant nei tautybės nei religijos. Prisimenu ir kitą, liaudies išsiugdytą toleranciją, sudėtą į paprastą, rupų posakį – duok durniui kelią. Ginčai dėl to, kas kiek tolerantiškas, prasideda tada, kai bandoma pasirodyti teisesniais ir protingesniais už savo mažiau prakutusius brolius ir seseris.
Ne itin išsilavinę mūsų senoliai žinojo, jog tam, kad pasikeistų mąstysena, reikia, kad pasikeistų kartos. Bet šiais laikais visi skuba ir kartų kaitos laukti neketina. Grįžta keletas šaunuolių iš tarptautinių konferencijų ir ima pliekti tautiečius, kad jie nepakankamai pakantūs tokioms ar kitokioms mažumoms. Vietoj informacijos – priekaištai, vietoj aiškinimo – ūdijimas ir patyčios.
Anglai tokioje situacijoje ištartų jiems šventą frazę – žmonėms trūksta informacijos. Jie eitų į gatves, dalintų lankstinukus, stovėtų su glėbiu rožių ir linkėdami būti pakantesniam kiekvienam piktuoliui įteiktų po žiedą. Anglai įsitikinę, kad kitaip manančius reikia lavinti ir šviesti, o ne prievarta grūsti savo įsitikinimus ir pažiūras.
Bet lietuviškieji moralės mokytojai savo tiesas kitaip manantiems linkę įvaryti botagu – ujimu ir gąsdinimu. Kaip anais sovietiniais laikais. Šūkiai ir spalvos pasikeitė, metodai – ne.
Pabandykim įsivaizduoti, kaip tolerantė Pavilionienė savo kolegai Seimo nariui netolerantui Gražuliui įteikia raudoną rožę (arba gvazdiką, jeigu labiau prie širdies) ir pakviečia pabendrauti prie kavos puodelio. Ir maloniu balsu bei Gražuliui suprantama kalba pateikia keletą gėjų diskriminacijos Lietuvoje pavyzdžių ir pasitelkdama paprastus sugretinimus ir palyginimus bando jam išaiškinti, kodėl gėjų negalima skriausti.
Parašiau ir pati nepatikėjau. Teisuoliai, ypač tie, už kieno nugaros stūkso Briuselio (anksčiau Maskvos) galybė, rožių kitamaniams nedalina. Savo argumentus jie ištratina kaip kulkosvaidžio papliūpas ir mieliau kiaušiniu gauna į kaktą, negu nusileidžia iki universitetų nebaigusiam žmogui suprantamos kalbos.
Gražuliui nereikia suprasti, Gražulis privalo paklusti. Vienintelė Pavilionienės tipo teisuolių užduotis – priversti gražulius pasijusti neteisiais, atsilikusiais, nešiuolaikiškais ir pan. Kažkaip primena mokyklos laikus sovietmečiu, kai vaikus, kurie sekmadieniais lankydavo bažnyčią, kokia nors mokytoja-aktyvistė išrikiuodavo prieš klasę išvadindama iš prietarų neišsivadavusiais tamsuoliais. Nes ta mokytoja atstovavo oficialią ateistinę ideologiją, ji buvo tų laikų teisuolė.
Pasižvalgius Lietuvoje kartais atrodo, kad tolerancijos teisuoliai labai nenori, kad Lietuvoje įsigalėtų tikra tolerancija ir susikalbėjimas. Jeigu norėtų, stengtųsi, kad žmonės jų skelbiamas idėjas suprastų ir priimtų.
Kad tai įvyktų, tereikia nedaug - šiek tiek pasiaukojimo ir sugebėjimo nusileisti iš savo teisumo aukštybių. Atkišti krūtines ar kaktas svaidomiems kiaušiniams – ne pasiaukojimas, o sovietiškai kietakaktiška pozicija. Pasiaukojimas - nusiteikti kantriam žmonių švietimui ir susitaikyti su palaipsniais mąstymo pokyčiais.
Bet ką gi, kas nori tapti kiaušiniais apmėtytais didvyriais, jais ir tampa. Ar nuo to padaugėja tolerancijos ir lygybės? Abejoju. Gal net atvirkščiai. Tolerancija yra subtilus mechanizmas ir užmojis diegti ją per jėgą prilygsta bandymams taisyti užstrigusį kompiuterį kumščiu daužant jo klaviatūrą.
Tačiau padėtis pataisoma. Siūlau pabandyti štai tokį variantą.
Kaip žinia, tolerancijos ir lygybės skelbėjai kiekvienais metais gauna nemažai kvietimų į tarptautines konferencijas. Į tokias konferencijas vykstantiems viskas, įskaitant kelionę, nakvynę, maitinimą, kultūrines pramogas, priėmimus su vaišėmis ir gėrimais būna apmokėta iš mokesčių mokėtojų kišenės. Žodžiu, naudinga, smagu ir už dyka. Tad siūlau į tokią konferenciją kuriam nors iš prisiekusių tolerancijos skelbėjų vietoj savęs pasiųsti dėl netolerantiškų komentarų internete baudą sumokėjusį žmogelį - juk tam žmogeliui informacijos apie toleranciją labiausiai ir stinga. Juk gal jis ne iš piktos valios, o iš nežinojimo kitaip gyvenančius ir mąstančius keikia?
Esu įsitikinusi, kad po tokios kelionės, ypač jei ateity nusimatytų dar viena tokia galimybė, kas antras į tokią konferenciją nusiųstasis savo požiūrį pakeistų. Ar neverta pasistengti?
Zita Čepaitė, Anglija.lt
Komentarai
pritariu Zitai, reikia pirma i save atsisukti ir tik veliau kitus teisti. Jei Grazuliui alergija yra nuo geju, tai matyt tam yra priezastis. Gal vaikystej ji kas nuskriaude? gal jis pats yra linkes ant vyru, bet ji i geju tarpa niekas nepriima? gal zmona isdave su kitu? cia daug variantu yra... o as taip pat esu uz tradicine seima ir normalius santykius tarp vyro ir moters... gi Dievas taip sutvere kad mes esam kile is Ievos ir Adomo, arba kitaip sakant is bezdzioniu (gyvunu karalystes) jei jau kas netiki kad mes Ievos ir Adomo vaikai... o beto ir gyvunai dauginasi patele su patinu, o ne patinas su patinu, ar patele su patele... tad visu nuomone tolerancijos atzvilgiu yra teisinga. Jei jau esi linkes i gejiskus ar lesbijietiskus santykius, tai tu ir eisi uz juos...
ištikrųjų žmonių netolerancija kyla iš nežinojimo..
As esu tolerancijos meistras. Bet mane vemt vercia,kai du vyrisko pavidalo asmenys buciuojasi Kauno stoty, pavyzdziui. Tai kaip susiet fizine organizmo busena-vemuli-su dvasine tolerancija? O Zita-saunuole! Apie tas Briuselio ir Maskvos sasajas man patiko. Tik nereiketu Grazulio taip sumenkint, kad atrodo, jog jis nebaiges mokslu ar koks visiskai neissilavines. As-ne tik tolerancijos zinovas, as-Grazulio fanas ir pasekejas. Uz Lietuava, vyrai!
neesu gejus, bet....
mano tevai homoseksualai, mano vaikai homoseksualai, net mano vyras homoseksualas...
kartais taip ir norisi surikti garsiai garsiai - "piderastai jus!!!!". Bet negaliu, turiu buti tolerantiskas ir civilizuotas europietis, o ne koks ten puslaukinis tataroruskis. Juk nesupras aplinkiniai manes - as juk turiu buti tolerantiskas visiem, netgi tiem, kas lipa man ant sprando. Gaila, kad tolerancija tai tik mano prievole, kitos pakraipos zmonems tai negalioja. Jiems negalima buti tolerantiskiems. Cia tas pats kaip ir su rasizmu. Rasistas gali buti ir yra tik baltos odos zmogus. Juodus zmones rasizmu negalima apkaltinti, net tai bus pats tikriausias rasizmas is tavo puses....
nemanau,kad lietuviai netolerantiski,na gal maziau tolerantiski.kazkam naudinga ta sirsula kelti.gyvena tu homoseksualu daug juk lietuvoje,kaimynai ,draugai zino apie ju pasirinkima ir nieko ten baisaus nevyksta.visoms zmoniu grupems kliuna,nuo aplinkiniu nuomones.kazkam kazkas netinka.tad gyvenkim ir nepuskim burbulu
ausra man nepatiko iki siol. bet jei ji supranta mazumas, as pakeisiu nuomone. taip, mes negalim smerkti geju vien uz tai, kad jie megsta analini. visi vyrai to noretu
Taip taip, atsisesk ir pasisnekek, paduok gele zieda... ir pasakyk, kad nesvarbu, jog uz tavo spjaudymasi neapykanta ir pritarima ne tik netolerancijai, bet dar ir smurtui, Lietuvos didmesty skustagalviai susparde juodaodi - uz nieka; kad tevai i gatve ismeta vaikus, prisipazinusius savo homoseksualuma...
Ponions Zitos nuomone, akivaizdziai, tokia, kad tiesiog atsiloskim ir laukim kartu kaitos - o kiek gyvenimu sulauzys, kelis prives prie savizudybes - tegu. Juk ji tik is saugios pasales ziuri ir komentuoja... neapykanta nukreipta juk ne i ja... Altenatyviu atveju gal sneketu kitaip
As irgi manau, kad lietuviu netolerancija kyla visu pirma is nezinojimo/nesupratimo. Ir siaip per greitai cia viska vyksta: tarybiniais laikais geju, atseit, isvis nebuvo, o jeigu islisdavo tai i kalejima sodindavo net. O dabar jau ir paradai, ir bele kas. Naturalu, kad zmones negali taip greitai persijungt. Per daug is zmoniu yra reikalaujama.
+32
karsta diena buvo siandien,ane?
del ausrinos-marinos pavilionovnos autore pataike tiesiai i desimtuka!
jo ideja visai gera :) jeigu mane issiustu vietoj kurio nors 'tolerasto' i konferencija uzsienyje, kur viskas apmoketa tusuokis sau i valias tai as irgi tolerantiskas pasidaryciau gejams ir kitokiems neaiskiems veikejams (dzin man jie butu)