Nė vienos kitos Europos Sąjungos valstybės šeimose nėra taip smurtaujama, kaip Lietuvoje. Kyla klausimas, kodėl smurtas mūsų visuomenėje priimamas kaip norma, o ne nusikaltimas.
Lietuvoje apstu net anekdotų apie smurtą šeimoje, tačiau tai nebejuokinga - smurto šeimose ne mažiau nei anekdotuose. Olegas Lapinas, psichoterapeutas, smurtą sieja su lietuvių patriarchaline tradicija. Anot jo, lietuvis šventai tiki auklėjimo diržu nauda, kai kitų šalių piliečiai jau seniai tuo abejoja ir suvokia, kad net ir mažiausias yra žmogus su savo teisėmis ir laisvėmis.
Požiūrį į smurtą perėmėme iš XIX a. pabaigoje gyvenusių protėvių. „Mūsų proseneliai tikėjo, kad pamokyti – tai suteikti žmogui fizinį skausmą. Jie tikėjo, kad skausmas gydo ir padeda. Jie tikėjo, kad jei žmogus nenorės, kad jam skaudėtų, jis taip nesielgs, – aiškino O.Lapinas. – Tai buvo savotiška dresūra.“
Tačiau tai, kas tiko užpraeito amžiaus pabaigai, šiame amžiuje turėtų būti atgyvena. Ar bent norėtųsi tuo tikėti.
Nėra liberalumo tradicijos
Išsivysčiusiose šalyse esančios asmens laisvės ir liberalumo tradicijos įsitvirtino dar šešioliktame amžiuje - šiose valstybėse individo laisvė suvokiama kaip viena kertinių vertybių.
Užsieniečiai niekaip nesupras lietuviško anekdoto, kur vyras "pamoko" žmoną, o žmona laukia vyro su kočėlu. Tai suprastų dar rusas, latvis, baltarusis, ukrainietis, moldavas.
Lietuviai dažnai nemoka niekaip kitaip, kaip tik smurtu, spręsti problemų. Tartum šeimoje egzistuotų tik dvi alternatyvos - smurtas arba taika, tartum poreikio kalbėtis apskritai nebūtų.
Ar vyriškumas lygu agresyvumas?
Lygių galimybių plėtros centro vadovė Margarita Jankauskaitė teigia, kad smurto mastas lietuvių šeimose dar nereiškia, kad mūsų kultūra išskirtinė blogąja prasme - tai tik atskleidžia, kad Lietuvoje moteris vis dar nėra laikoma visateise visuomenės nare.
Anot M.Jankauskaitės, Lietuvoje mažai kas daroma, kad požiūris į moterį pasikeistų. Smurtas susijęs ne tiesiogiai su kultūra, o su įsitikinimu, kad vyras turi teisę valdyti moterį. Tai įskiepytą net krikščioniškojoje tradicijoje, kur mokoma, kad Ieva sukurta iš Adomo šonkaulio, taigi moteris turinti paklusti vyrui.
Kitas smurtą skatinantis elementas - įtvirtinta agresyvaus vyriškumo samprata. Kalbėdama apie vyro-gynėjo paveikslą, M.Jankauskaitė retoriškai klausia, ar vyras moterį ginantis ne nuo to paties vyro ir pridurianti ar apskritai esama poreikio, kad moterį kažkas gintų. "Privalome turėti tokią saugią visuomenę, kad nesvarbu, ar šalia moters yra riteris ant žirgo, ar jo nėra, ji jaučiasi saugi," pabrėžia lygių galimybių plėtros centro vadovė.
Pažymėtina ir tai, kad vyrai nuo smurto kenčia labiau nei moterys. Jie patys yra tiek smurtautojai, tiek aukos. „Labai nenorėčiau, kad smurtavimas prieš moteris taptų mūsų nacionalinio identiteto dalimi. Tačiau jei nesiimsime rimtai spręsti šios problemos, taip ir nutiks“, – įspėjo M.Jankauskaitė.
Menkas orumo suvokimas
Prof. Gintautas Mažeikis įsitikinęs, kad viena iš smurto šeimoje priežasčių Lietuvoje - menkas orumo supratimas bei bendros pagarbos žmogui trūkumas populiariojoje kultūroje. Lietuvoje orumo klausimas liekantis kultūros paraštėse, o Vakarų visuomenėje diskusijos apie orų žmogaus gyvenimą, elgesį ir teises vyksta nuolat. Orumo klausimas yra ir piliečio teisės, kurias turi ginti ne teisė ir ne valstybė, o patys piliečiai.
Psichologas Arūnas Kuras įsitikinęs, kad konfliktai visuomet būna abipusiai. Vilniaus vyrų krizių ir informacijos centro vadovas pasakoja, kad jo studentė atlikusi tyrimus, kurie atskleidę, kad Vakaruose vyrai ir moterys smurtauja vienodai. Fizinis ir psichologinis smurtas pasiskirstę vienodai, skiriasi tik jų kokybė - vyrų fizinis smurtas kokybiškesnis, moterys gabesnės psichologiniam smurtui.
Gausu ikiteisminių tyrimų
Šalies policijos duomenimis, nuo gruodžio vidurio, kai įsigaliojo naujasis Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkose įstatymas, iki sausio pabaigos, buvo gauti 4445 iškvietimai dėl smurto šeimoje, pradėti 1474 ikiteisminiai tyrimai. Nuo smurto artimoje aplinkoje nukentėjo 1288 moterys, 188 vyrai, 143 vaikai.
Parengta pagal www.15min.lt informaciją
Komentarai
Neduok dieve tokiu destytoju ir chirurgu kaip tu! haha, net nuotaika pakelei. Absoliutus klimaksinis diedas esi ir nieko cia savo durnais pasisakymais neirodysi.
Tavo proto degradacija nebepataisoma !
du batonai susigincijo, kieno bobute daugiau i spranda gaudavo
na telycaite, jei tavo mociute pastoviai i duda gaudavo nuo dieduko, tai negalvok kad visur taip buvo. o va tokie "kvaileliai"ir parazitai , kaip as jums mokyklas , baseinus , gamyklas pastate. va tokie kvaileliai , jums desto univeruose, jumis operuoja ligoninese ...
o vat jus-nekvailiai pasaulio pamate maximu prisistatet,naktiniu klubu su narkotikau srautais.visi patapote vadybininkais(kad tik dirbt nereiktu),isaukstinot pede'rastija (sulyginot su normaliomis seimomis), iskelet feminizma auksciau dievo, uzsivilkot vyriskas kelnes issirenget tv laidose iki pliku papu ir kudakuojat, kaip gera ta vakaru kultura!kokie vyrai?-pasaka, geles dovanoja, dirba uz 3, jumis auksu apipila. o galu gale-supjausto ir cemodana sukisa...
vai vai vai, kaip smagu myleti vyra is vakaru.
Haha, kvaileli tu kvaileli, gal reikejo pasiklaust savo promociutes kaip ji gyveno ir kaip jai ten 'gerai' tuos vaikus augint buvo. Vat tokie parazitai kaip tu ir isaugo, todel moterys lietuviu vyru ir nemyli, o tos kur pasaulio dar bent kiek pamato, tai net i ta puse neziuri. Is pasisakymo tai esi kaimo Jurgis. Sekmes tau, teliuk.
nusikalba tie psighologai konkreciai.cia viskas del to-kad yra gera sistema kapitalizmas!juk tik prie jo(kapitalizmo) moterys pradejo kelti save "auksciau bambos", lyginti save su vyrais ir toliau visa kaip rekauti apie lygesnes teises ir visokius feminizmus. nors lietuvoj nuo senu senoves vyravo normali praktika-kad seimos galva yra vyras. taip isaugo musu proseneliai, tevai ir mes. Zmona net nekabindavo akiu savo vyrui-o ramiai triuse namie, priziurejo vaikus, vire bulbiene ir nesokdavo vyrui i akis. ir seimose budavo taika, ramybe ir idile.
o jau kai paleido mus teliukus(tiksliau telycaites) ...i vakarus-na tada ir prasidejo!moterys nebezino kaip mandriau ir kieciau pasirodyt! o kas belieka tulam-drutam lietuviui-tik i dantis bobai!, kaip rase musu viena klasike(Zemaite) "molcat boba! bo tuoj i dantis gausi! kieno cia valia-tavo ar mano?"...:)