Po Brexit laukia ne tik maisto kainų šuolis, bet ir trūkumas - Anglija.lt
 

Po Brexit laukia ne tik maisto kainų šuolis, bet ir trūkumas  

Pagal PPO taisykles prekybos centrai ir kiti importuotojai turėtų mokėti didelius tarifus už daugelį maisto produktų, kuriuos atveža iš ES. Mėsai ir pieno produktams taikomi ypač dideli tarifai, tačiau tai taip pat paveiktų daugelį kitų sričių, įskaitant vaisius ir daržoves.

Kaip kraštutinis atvejis, Londono ekonomikos mokykla mano, kad kai kurie specialūs sūriai, tokie kaip halloumi ir rokfortas, gali būti brangesni 55%.

Tarifai taikomi ne tik maistui - pavyzdžiui, ES pagamintiems automobiliams būtų taikomas 10 proc. tarifas. Tačiau maistas ir gėrimai yra ta vieta, kur taikomi aukščiausi tarifai.

Vyriausybės ministras George'as Eustice'as teigė, kad kainos vidutiniškai kils mažiau nei 2%, nors jis pripažino, kad kai kurie gaminiai, tokie kaip kiauliena ir jautiena, nukentės stipriau.

Per trumpą laiką parduotuvės galėtų pačios padengti šias papildomas išlaidas. Bet ilgainiui jie greičiausiai dalį ar visas išlaidas padengs klientai, už prekes mokėdami brangiau.

Tarifai nėra vienintelė priežastis, kodėl kainos gali kilti.

Atveždami maisto produktus į JK ir iš jų, mažmenininkai turės užpildyti daugiau dokumentų, o gamintojams gali tekti laikytis skirtingų taisyklių skirtingose kanalo pusėse. Visa tai kainuoja.

Tai reiškia, kad net jei būtų sudarytas susitarimas, kuris sumažintų visus importo iš ES tarifus iki nulio, kainos vis tiek galėtų pakilti.

Susumavus visas šias išlaidas, Londono ekonomikos mokykla apskaičiavo, kad prekybos sandorio metu iš ES importuotų be prekės ženklo maisto produktų kainos padidės vidutiniškai 4,7%. Be sandorio jie padidėtų 12,5%.

Daugiau nei pusė viso JK suvartojamo maisto šiuo metu gaminama JK. Ši dalis galėtų būti padidinta, tačiau yra klausimų.

Kai kuriuos maisto produktus paprasčiau ir pigiau pasigaminti saulėtose vietose. JK galėtų ieškoti naujų šių produktų tiekėjų už ES ribų, pirkdama ne iš Graikijos ar Italijos, o iš Maroko. Bet kokiu atveju prireiktų laiko, kol prekybos centrai ras naujų tiekėjų, tiek JK, tiek užsienyje, todėl gali vėluoti.

JK mėsos gamintojai taip pat teigia, kad jei dėl tarifų būtų neįmanoma eksportuoti gyvūnų dalių, kurias sunku parduoti JK, pvz., kiaules. Tuomet už brangesį eksportą taip pat tektų susimokėti JK vartotojams, kurie padengtų nuostolius ūkininkams.

Žemės ūkyje ir maisto perdirbime taip pat šiuo metu dirba daug migrantų iš ES, kuriems kitais metais, kai įsigalios naujos taisyklės, bus sunkiau patekti į JK. Tai gali apsunkinti maisto gamybos didinimą.

Be kita ko nepasirašyta prekybos sutartis su ES reikštų didelius papildomus dokumentų ruošimus, susijusius su prekėmis, kurios šiuo metu į JK įvežamos be sienų formalumų.

Nacionalinė audito tarnyba įspėjo, kad sutrikimų po sausio 1-os dienos bus nemažai.

Daugelis mažmenininkų tam ruošia maisto atsargas, tačiau greitai gendančių daiktų negalima sukaupti, o kitų metų pradžioje jų gali trūkti.

 

Pagal PPO taisykles prekybos centrai ir kiti importuotojai turėtų mokėti didelius tarifus už daugelį maisto produktų, kuriuos atveža iš ES. Mėsai ir pieno produktams taikomi ypač dideli tarifai, tačiau tai taip pat paveiktų daugelį kitų sričių, įskaitant vaisius ir daržoves.

Kaip kraštutinis atvejis, Londono ekonomikos mokykla mano, kad kai kurie specialūs sūriai, tokie kaip halloumi ir rokfortas, gali būti brangesni 55%.

Tarifai taikomi ne tik maistui - pavyzdžiui, ES pagamintiems automobiliams būtų taikomas 10 proc. tarifas. Tačiau maistas ir gėrimai yra ta vieta, kur taikomi aukščiausi tarifai.

Vyriausybės ministras George'as Eustice'as teigė, kad kainos vidutiniškai kils mažiau nei 2%, nors jis pripažino, kad kai kurie gaminiai, tokie kaip kiauliena ir jautiena, nukentės stipriau.

Per trumpą laiką parduotuvės galėtų pačios padengti šias papildomas išlaidas. Bet ilgainiui jie greičiausiai dalį ar visas išlaidas padengs klientai, už prekes mokėdami brangiau.

Tarifai nėra vienintelė priežastis, kodėl kainos gali kilti.

Atveždami maisto produktus į JK ir iš jų, mažmenininkai turės užpildyti daugiau dokumentų, o gamintojams gali tekti laikytis skirtingų taisyklių skirtingose kanalo pusėse. Visa tai kainuoja.

Tai reiškia, kad net jei būtų sudarytas susitarimas, kuris sumažintų visus importo iš ES tarifus iki nulio, kainos vis tiek galėtų pakilti.

Susumavus visas šias išlaidas, Londono ekonomikos mokykla apskaičiavo, kad prekybos sandorio metu iš ES importuotų be prekės ženklo maisto produktų kainos padidės vidutiniškai 4,7%. Be sandorio jie padidėtų 12,5%.

Daugiau nei pusė viso JK suvartojamo maisto šiuo metu gaminama JK. Ši dalis galėtų būti padidinta, tačiau yra klausimų.

Kai kuriuos maisto produktus paprasčiau ir pigiau pasigaminti saulėtose vietose. JK galėtų ieškoti naujų šių produktų tiekėjų už ES ribų, pirkdama ne iš Graikijos ar Italijos, o iš Maroko. Bet kokiu atveju prireiktų laiko, kol prekybos centrai ras naujų tiekėjų, tiek JK, tiek užsienyje, todėl gali vėluoti.

JK mėsos gamintojai taip pat teigia, kad jei dėl tarifų būtų neįmanoma eksportuoti gyvūnų dalių, kurias sunku parduoti JK, pvz., kiaules. Tuomet už brangesį eksportą taip pat tektų susimokėti JK vartotojams, kurie padengtų nuostolius ūkininkams.

Žemės ūkyje ir maisto perdirbime taip pat šiuo metu dirba daug migrantų iš ES, kuriems kitais metais, kai įsigalios naujos taisyklės, bus sunkiau patekti į JK. Tai gali apsunkinti maisto gamybos didinimą.

Be kita ko nepasirašyta prekybos sutartis su ES reikštų didelius papildomus dokumentų ruošimus, susijusius su prekėmis, kurios šiuo metu į JK įvežamos be sienų formalumų.

Nacionalinė audito tarnyba įspėjo, kad sutrikimų po sausio 1-os dienos bus nemažai.

Daugelis mažmenininkų tam ruošia maisto atsargas, tačiau greitai gendančių daiktų negalima sukaupti, o kitų metų pradžioje jų gali trūkti.

 

 (Komentarų: 0)

Susiję straipsniai:

Susiję straipsniai: