„Brexit“: JK piliečiams, skrendantiems į Šengeno zoną, oro uostuose teks praeiti muitinės patikrą 

„Girdžiu visokių pamąstymų, kad po „Brexit“ gali būti „apsunkinti“ skrydžiai“, – feisbuke nerimauja viena emigrantė. Sparčiai artėjant Jungtinės Karalystės išstojimo iš ES terminui, socialiniame tinkle vis dažniau diskutuojama – kaip skraidysime po „Brexit“. Panašu, kad gairės jau matomos – preliminariai pritarta Europos Komisijos numatytoms taisyklėms, tačiau su jomis turi sutikti ir Jungtinė Karalystė.

Šią savaitę Europos Parlamentas ir ES Taryba preliminariai susitarė dėl Europos Komisijos siūlymo – užtikrinti bazinį oro susisiekimą tarp Jungtinės Karalystės ir ES šalių, jei „Brexit“ įvyktų be susitarimo. Šis pasiūlymas numato, kad vienerius metus po „Brexit“ skrydžiai tarp Jungtinės Karalystės ir ES šalių turėtų vykti tokia pat tvarka kaip dabar, tačiau Jungtinės Karalystės piliečiams, skrendantiems į Šengeno zoną, oro uostuose teks praeiti muitinės patikrą.

Be to, keliauti ES šalyse be vizų jie galės tik ribotą dienų skaičių. Oro transportu gabenamų krovinių tvarka išliktų tokia pati 5 mėnesius.

Tačiau tam, kad šis pasiūlymas įsigaliotų, reikalingas sutikimas iš Jungtinės Karalystės pusės. Todėl Europos Parlamentas ir ES Taryba dėl jo dar turės galutinai nubalsuoti.

Tiesioginių skrydžių taisyklės nesikeis?

„Europos Sąjunga nori būti pasiruošusi, jeigu Jungtinė Karalystė iš ES pasitrauks be susitarimo. Taip įvykus Jungtinei Karalystei automatiškai nebus taikoma ES nuosavybės teisė. Tai reiškia, kad daugybę sričių, įskaitant aviaciją, sutriks, todėl tam, kad bent laikinai toliau sklandžiai vyktų tiesioginiai skrydžiai tarp Jungtinės Karalystės ir ES, Europos Komisija siūlo tokią priemonę“, – pasiūlymo esmę aiškino Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje Ryšių su žiniasklaida grupės vadovė Agnė Kazlauskaitė.

Europos Komisijos siūlymas sudarytas iš kelių laikinųjų priemonių.

„Laikinos priemonės siūlomos tam, kad būtų pasiruošta galimam Jungtinės Karalystės pasitraukimui iš ES be susitarimo. Tačiau, žinoma, laikinos priemonės negali atstoti visų ES narystės teikiamų privalumų, nes tai būtų nesąžininga kitų ES valstybių narių atžvilgiu“, – teigė ji.

Viena iš laikinų priemonių – galimybė, kad Jungtinės Karalystės oro vežėjai ir toliau vykdytų tiesioginius skrydžius į ES šalis ir atvirkščiai. Numatyta, kad ši laikina priemonė galiotų metus laiko – iki 2020 m. kovo 30 d. Tai reiškia, kad dar metus po „Brexit“ galėtų vykti tiesioginiai skrydžiai tarp Jungtinės Karalystės ir ES šalių.

Ilgesnėms kelionėms prireiks vizų

Jungtinei Karalystei palikus ES ji taps trečiąja šalimi. O tai reiškia, kad šalies piliečiams keliauti į kitas Europos valstybes pasidarys sudėtingiau.

„Numatytoje priemonėje siūloma, kad Jungtinės Karalystės piliečiams nereikės vizų, jeigu jie keliaus į Šengeno erdvę trumpoms – iki 90 dienų viešnagėms bet kuriuo 180 dienų laikotarpiu“, – pabrėžė A.Kazlauskaitė.

Pašnekovė aiškino, kad Jungtinės Karalystės piliečiams ES šalių oro uostuose bus taikomos trečiųjų šalių piliečiams taikomos taisyklės.

„Į ES vykstantiems trečiųjų šalių piliečiams taikomos ES taisyklės dėl pasų patikros bus taikomos ir JK piliečiams, kai jie nebebus ES piliečiai. Pasų tikrinimas ir atvykimo bei išvykimo datų žymėjimas leis patikrinti, kad nebūtų viršyta leidžiama 90 dienų viešnagės riba“, – kalbėjo ji.

Krovinių gabenimo taisyklės

Europos Komisijos pasiūlyme numatytos laikinosios priemonės ir dėl krovinių gabenimo oro transportu.

„Krovinių gabenimo maršrutus bus galima išlaikyti tokius pat, kokie yra dabar, dar 5 mėnesius. Tam, kad oro transporto bendrovės galėtų tinkamai pertvarkyti tuos maršrutus ir savo veiklą“, – sakė A.Kazlauskaitė.

O toms ES oro susisiekimo bendrovėms, kurias iš dalies valdo Jungtinės Karalystės piliečiai, bus duoti šeši mėnesiai prisiderinti prie ES kontrolinio akcijų paketo ir kontrolės reikalavimų.

Šis Europos Komisijos pasiūlymas su minėtomis laikinosiomis priemonėmis yra vienašalis, tačiau turi būti priimtas abipusiu sutarimu. Reiškia, pavyzdžiui, jeigu Jungtinės Karalystės oro vežėjai metus laiko toliau galės vykdyti tiesioginius skrydžius į ES šalis, lygiai taip pat ES oro vežėjai galės vykdyti tiesioginius skrydžius į Jungtinę Karalystę.

Kol kas šis Europos Komisijos pasiūlymas nėra įsigaliojęs, jam tik preliminariai pritarė Europos Parlamentas ir ES Taryba. Greitu metu įvyks galutinis balsavimas.

„Girdžiu visokių pamąstymų, kad po „Brexit“ gali būti „apsunkinti“ skrydžiai“, – feisbuke nerimauja viena emigrantė. Sparčiai artėjant Jungtinės Karalystės išstojimo iš ES terminui, socialiniame tinkle vis dažniau diskutuojama – kaip skraidysime po „Brexit“. Panašu, kad gairės jau matomos – preliminariai pritarta Europos Komisijos numatytoms taisyklėms, tačiau su jomis turi sutikti ir Jungtinė Karalystė.

Šią savaitę Europos Parlamentas ir ES Taryba preliminariai susitarė dėl Europos Komisijos siūlymo – užtikrinti bazinį oro susisiekimą tarp Jungtinės Karalystės ir ES šalių, jei „Brexit“ įvyktų be susitarimo. Šis pasiūlymas numato, kad vienerius metus po „Brexit“ skrydžiai tarp Jungtinės Karalystės ir ES šalių turėtų vykti tokia pat tvarka kaip dabar, tačiau Jungtinės Karalystės piliečiams, skrendantiems į Šengeno zoną, oro uostuose teks praeiti muitinės patikrą.

Be to, keliauti ES šalyse be vizų jie galės tik ribotą dienų skaičių. Oro transportu gabenamų krovinių tvarka išliktų tokia pati 5 mėnesius.

Tačiau tam, kad šis pasiūlymas įsigaliotų, reikalingas sutikimas iš Jungtinės Karalystės pusės. Todėl Europos Parlamentas ir ES Taryba dėl jo dar turės galutinai nubalsuoti.

Tiesioginių skrydžių taisyklės nesikeis?

„Europos Sąjunga nori būti pasiruošusi, jeigu Jungtinė Karalystė iš ES pasitrauks be susitarimo. Taip įvykus Jungtinei Karalystei automatiškai nebus taikoma ES nuosavybės teisė. Tai reiškia, kad daugybę sričių, įskaitant aviaciją, sutriks, todėl tam, kad bent laikinai toliau sklandžiai vyktų tiesioginiai skrydžiai tarp Jungtinės Karalystės ir ES, Europos Komisija siūlo tokią priemonę“, – pasiūlymo esmę aiškino Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje Ryšių su žiniasklaida grupės vadovė Agnė Kazlauskaitė.

Europos Komisijos siūlymas sudarytas iš kelių laikinųjų priemonių.

„Laikinos priemonės siūlomos tam, kad būtų pasiruošta galimam Jungtinės Karalystės pasitraukimui iš ES be susitarimo. Tačiau, žinoma, laikinos priemonės negali atstoti visų ES narystės teikiamų privalumų, nes tai būtų nesąžininga kitų ES valstybių narių atžvilgiu“, – teigė ji.

Viena iš laikinų priemonių – galimybė, kad Jungtinės Karalystės oro vežėjai ir toliau vykdytų tiesioginius skrydžius į ES šalis ir atvirkščiai. Numatyta, kad ši laikina priemonė galiotų metus laiko – iki 2020 m. kovo 30 d. Tai reiškia, kad dar metus po „Brexit“ galėtų vykti tiesioginiai skrydžiai tarp Jungtinės Karalystės ir ES šalių.

Ilgesnėms kelionėms prireiks vizų

Jungtinei Karalystei palikus ES ji taps trečiąja šalimi. O tai reiškia, kad šalies piliečiams keliauti į kitas Europos valstybes pasidarys sudėtingiau.

„Numatytoje priemonėje siūloma, kad Jungtinės Karalystės piliečiams nereikės vizų, jeigu jie keliaus į Šengeno erdvę trumpoms – iki 90 dienų viešnagėms bet kuriuo 180 dienų laikotarpiu“, – pabrėžė A.Kazlauskaitė.

Pašnekovė aiškino, kad Jungtinės Karalystės piliečiams ES šalių oro uostuose bus taikomos trečiųjų šalių piliečiams taikomos taisyklės.

„Į ES vykstantiems trečiųjų šalių piliečiams taikomos ES taisyklės dėl pasų patikros bus taikomos ir JK piliečiams, kai jie nebebus ES piliečiai. Pasų tikrinimas ir atvykimo bei išvykimo datų žymėjimas leis patikrinti, kad nebūtų viršyta leidžiama 90 dienų viešnagės riba“, – kalbėjo ji.

Krovinių gabenimo taisyklės

Europos Komisijos pasiūlyme numatytos laikinosios priemonės ir dėl krovinių gabenimo oro transportu.

„Krovinių gabenimo maršrutus bus galima išlaikyti tokius pat, kokie yra dabar, dar 5 mėnesius. Tam, kad oro transporto bendrovės galėtų tinkamai pertvarkyti tuos maršrutus ir savo veiklą“, – sakė A.Kazlauskaitė.

O toms ES oro susisiekimo bendrovėms, kurias iš dalies valdo Jungtinės Karalystės piliečiai, bus duoti šeši mėnesiai prisiderinti prie ES kontrolinio akcijų paketo ir kontrolės reikalavimų.

Šis Europos Komisijos pasiūlymas su minėtomis laikinosiomis priemonėmis yra vienašalis, tačiau turi būti priimtas abipusiu sutarimu. Reiškia, pavyzdžiui, jeigu Jungtinės Karalystės oro vežėjai metus laiko toliau galės vykdyti tiesioginius skrydžius į ES šalis, lygiai taip pat ES oro vežėjai galės vykdyti tiesioginius skrydžius į Jungtinę Karalystę.

Kol kas šis Europos Komisijos pasiūlymas nėra įsigaliojęs, jam tik preliminariai pritarė Europos Parlamentas ir ES Taryba. Greitu metu įvyks galutinis balsavimas.

 (Komentarų: 0)

Susiję straipsniai:

Susiję straipsniai: