Priešpaskutinis smūgis? - Anglija.lt
 

Priešpaskutinis smūgis? 

Užsidarius didžiausioms kompiuterine technika prekiaujančioms parduotuvėms, politikai, atsakingi už informacinės visuomenės plėtrą, prisipažįsta „sunerimę“.

Šalyje užsidarius didžiausioms specializuota kompiuterine technika prekiaujančioms parduotuvėms, Seimo Informacinės visuomenės plėtros komiteto pirmininkas V. Grubliauskas prisipažįsta „sunerimęs“ ir kalba apie „jeigu ne paskutinį, tai priešpaskutinį (valdančiųjų suduotą
) smūgį verslui“. Antra vertus, užsidariusiųjų konkurentai pamažu plečiasi, o apžvalgininkai kalba apie pralaimėtą pasaulinę konkurenciją ir pasikeitusius perkančiųjų įpročius.

Ne tik krizė

Džiugas, vienas iš tinklaraščio apie internetą ir technologijas nežinau.lt autorių, lrt.lt teigė, kad krizę kompiuterinės technikos pardavinėjai pajuto kaip ir visi kiti prekybininkai, tad prie mažmeninės prekybos nutraukimo privedė ir kitos priežastys.

Šalia padidėjusių mokesčių, mažesnės žmonių perkamosios galios ir taupymo „juodai dienai“ tinklaraštininkas nurodo mokestinės lengvatos perkantiesiems kompiuterius panaikinimą, dėl kurio rinkoje atsirado tam tikras „vakuumas“.

„Per pastaruosius tris metus daug žmonių, lengvatos paskatinti, įsigijo naujos technikos. Tuo metu visiems buvo gerai, tačiau dabar turime situaciją, kai namuose žmonės turi nemažai naujos technikos, o jos keitimas kita dar nenusimato bent porą ar tris metus. Taigi rinkoje atsirado vakuumas“, – teigia tinklaraštininkas.

Pasak apie internetą ir technologijas rašančio Džiugo, labiau į kompiuterinę bei skaitmeninę techniką orientuotos parduotuvės uždaromos ir dėl besikeičiančių vartojimo įpročių: vis populiaresni tampa pigūs „netbook“ kompiuteriai (kad uždirbtum, jų reikia parduoti daugiau).

„Dažnas vos tūkstantį litų kainuoja ar dar mažiau. Studijoms, elektroniniam paštui, internetui jų visiškai pakanka. Prekiaujant pigesniais kompiuteriais ir marža mažesnė – reikia parduoti daug kompiuterių, kad susidarytų pakankamas pelnas“, – teigia nežinau.lt autorius.

Be to, dauguma IT parduotuvių klientų išmano internetą, kurio elektroninėse parduotuvėse pasirinkimas ne tik žymiai platesnis, tačiau – net ir suskaičiavus muitus bei mokesčius – jose pirkti yra pigiau. Pasak tinklaraštininko, internetas visas pasaulio parduotuves pavertė konkurentėmis – o šiai kovai nepasiruošę lietuvių prekeiviai ją pralaimėjo iškilus pirmiesiems sunkumams.

„Tie, kas anksčiau buvo pagrindiniai IT parduotuvių klientai – išsilavinę, didesnes pajamas turintys žmonės, kurie gerai išmano internetą ir nebijo jame pirkti. Taip yra ne vien dėl to, kad pirkti internete, iš užsienio yra pigiau, netgi priskaičiavus pristatymą ir mokesčius.

Šie pirkėjai yra išrankūs. Jie žino, ko nori, ir nesitenkina tuo skurdžiu pasirinkimu, kurį salonuose siūlo mūsų pardavėjai. Internetas visas pasaulio parduotuves pavertė konkurentėmis – nenuostabu, kad tam nepasiruošę mūsų prekybininkai greitai kovą pralaimėjo“, – sako Džiugas.

Statistikos departamento duomenimis, internetinės prekybos apimtys Lietuvoje šiais metais augo 2 procentais. Populiaresnės tapo įvairesnį prekių asortimentą siūlančios elektroninės parduotuvės, tuo metu informacinėmis technologijomis prekiauti tapo mažiau pelninga nei praeitais metais.

Praėjusiais metais internetinės prekybos paslaugomis naudojosi 4, o šiais – 6 procentai lietuvių. Internetinių parduotuvių atstovai teigia, kad kai kurios jų prekės pigesnės, o per krizę žmonės labiau linkę taupyti ir keisti savo įpročius.

Konkurentai plečiasi

Kaip teigia nespecializuoto tinklo „Topo centras“, prekiaujančio buities technika, elektronika, garso, vaizdo aparatūra ir kompiuterine įranga, komercijos direktorius Andrius Čekanavičius, kompiuterinės technikos pardavimai jų prekybos tinkle didėja – šių prekių parduodama daugiau ir dėl pasitraukusių konkurentų BMS bei ICG.

„Perkamiausių prekių – nešiojamų kompiuterių – mus netgi trūksta, kadangi didmenininkai neplanavo tokių gerų pardavimų ir nepasiruošė atitinkamo šių prekių kiekio. Rugsėjo mėnesį IT technikos pardavimai šoktelėjo net 80 proc. lyginant su rugpjūčiu.

Lyginant 2008 metų rugsėjį su šių metų rugsėju, nešiojamų kompiuterių pardavimai vienetais išliko tokie patys“, – teigia „Topo centro“ komercijos direktorius.

Anot „Topo centro“ atstovų, PVM lengvatos panaikinimas prekybininkus paveikė tik metų pradžioje, kadangi prieš lengvatai pasibaigiant daugelis skubėjo ja pasinaudoti.

Pasak jo, IT pardavimui įtaką daro vis krintančios kainos: palyginus praėjusius metus ir šiuos, kompiuterių kainos nukrito apie 17 proc.

„Topo centro“ komercijos direktorius A. Čekanavičius teiginį, jog jie mato puikias perspektyvas, iliustruoja ir faktu, kad „Topo centras“ atidaro naują parduotuvę Šiaulių prekybos centre „Akropolis“ bei iki šiol didžiausią šio centro parduotuvę Vilniaus „Ozo“ prekybos ir pramogų rūmuose.

Antra vertus, visiškai specifine bei brangesne kompiuterine technika (tik „Apple“ firmos gaminiais) prekiaujančio „iDeal“ prekybos tinklo atstovas Vytenis Morkūnas teigia, kad prekyba kiek smuktelėjo tik metų pradžioje, o šiuo metu – ji „stulbinančiai auga“.

Pasak jo, tai vyksta dėl to, kad krizės sąlygomis žmonės renkasi arba labai pigius, ar labai kokybiškus daiktus.

Ekonomistas: dėsninga

Portalo verslosavaite.lt kalbintas ekonomistas Visvaldas Eidukevičius mano, kad parduotuvės, siūlančios didesnį pasirinkimą, sunkmečiu išsilaikys lengviau.

„Siūlant didesnį asortimentą, jei nesiseka parduoti vienos grupės prekes, galima atsigriebti parduodant kitas. Beje, visi didieji buitinės technikos pardavėjai: „Topo centras“, „Elektromarkt“, „Senukai“ taip pat turėjo problemų, kurias teko spręsti mažinant etatų skaičių ir karpant įvairias išlaidas“, – pastebi ekonomistas.

Pasak jo, tai, kad „Topo centras“ vykdo plėtrą, yra dėsningas ir teisingas žingsnis.

„Viena vertus, buitinės technikos rinkoje, kaip ir daugelyje kitų buvo susidaręs savotiškas burbulas. Tačiau jam subliūškus liko tam tikros nišos, kurias pasiskubins užimti išlikusieji rinkoje. Matyt „Topo centro“ optimizacija buvo sėkminga, jei ir toliau vykdoma plėtra“, – svarstė V. Eidukevičius.

Valdantieji: sudavėme priešpaskutinį smūgį

Parlamentaras Vytautas Grubliauskas, Seimo Informacinės visuomenės plėtros komiteto pirmininkas, lrt.lt teigė, kad žinia apie didžiausių specializuotų IT prekių parduotuvių uždarymą „suneramino“ tiek jį, tiek visą komitetą, tiek informacinę visuomenę.

„Sudėtinga pasakyti, ar kažkas buvo ne iki galo suplanuota verslo planuose, ar krizė smogė į silpniausias vietas. Nesinorėtų tikėti, kad susidomėjimas šia sritimi būtų katastrofiškai sumažėjusi“, – vylėsi V. Grubliauskas.

Kalbėdamas apie PVM lengvatą kompiuterinei technikai, V. Grubliauskas sutiko, kad tai tikrai žymiai prisidėjo prie informacinės visuomenės plėtros, tačiau tuo pat metu lengvatos iškreipė rinką.

„Kalbame apie informacinės visuomenės kūrimą, plėtros procesą, apie vis didėjančią dinamiką, maksimalų e-paslaugų perkėlimą į internetą – šitoje vietoje žingsniai (naikinti PVM lengvatą ir kurti informacinę visuomenę – lrt.lt) iš tiesų nelabai dera“, – sakė Seimo Informacinės visuomenės plėtros komiteto pirmininkas.

„Kad tai (PVM lengvatos naikinimas) sudavė, jeigu ne paskutinį, tai priešpaskutinį smūgį ir taip neypatingai klestinčiam verslui – taip, tą būtų galima teigti“, – sakė valdančiosios koalicijos narys.

Tiek Liberalų sąjūdis, tiek Tėvynės Sąjunga–Lietuvos krikščionys demokratų (TS–LKD) jau beveik dešimtmetį akcentuoja informacinės visuomenės plėtrą ir savo rinkimų programoje kalba apie visuotinę kompiuterizaciją.

Kaip teigta TS–LKD 2008 metų Seimo rinkimų programoje, per maža Lietuvos gyventojų dalis naudojasi kompiuterių tinklais, menka bendrojo vidaus produkto ir ypač eksporto dalis, tenkanti informacinių technologijų paslaugų ir produktų gamybai, riboja ekonomikos augimą ir konkurencingumą.

Juozapas Paškauskas

Užsidarius didžiausioms kompiuterine technika prekiaujančioms parduotuvėms, politikai, atsakingi už informacinės visuomenės plėtrą, prisipažįsta „sunerimę“.

Šalyje užsidarius didžiausioms specializuota kompiuterine technika prekiaujančioms parduotuvėms, Seimo Informacinės visuomenės plėtros komiteto pirmininkas V. Grubliauskas prisipažįsta „sunerimęs“ ir kalba apie „jeigu ne paskutinį, tai priešpaskutinį (valdančiųjų suduotą
) smūgį verslui“. Antra vertus, užsidariusiųjų konkurentai pamažu plečiasi, o apžvalgininkai kalba apie pralaimėtą pasaulinę konkurenciją ir pasikeitusius perkančiųjų įpročius.

Ne tik krizė

Džiugas, vienas iš tinklaraščio apie internetą ir technologijas nežinau.lt autorių, lrt.lt teigė, kad krizę kompiuterinės technikos pardavinėjai pajuto kaip ir visi kiti prekybininkai, tad prie mažmeninės prekybos nutraukimo privedė ir kitos priežastys.

Šalia padidėjusių mokesčių, mažesnės žmonių perkamosios galios ir taupymo „juodai dienai“ tinklaraštininkas nurodo mokestinės lengvatos perkantiesiems kompiuterius panaikinimą, dėl kurio rinkoje atsirado tam tikras „vakuumas“.

„Per pastaruosius tris metus daug žmonių, lengvatos paskatinti, įsigijo naujos technikos. Tuo metu visiems buvo gerai, tačiau dabar turime situaciją, kai namuose žmonės turi nemažai naujos technikos, o jos keitimas kita dar nenusimato bent porą ar tris metus. Taigi rinkoje atsirado vakuumas“, – teigia tinklaraštininkas.

Pasak apie internetą ir technologijas rašančio Džiugo, labiau į kompiuterinę bei skaitmeninę techniką orientuotos parduotuvės uždaromos ir dėl besikeičiančių vartojimo įpročių: vis populiaresni tampa pigūs „netbook“ kompiuteriai (kad uždirbtum, jų reikia parduoti daugiau).

„Dažnas vos tūkstantį litų kainuoja ar dar mažiau. Studijoms, elektroniniam paštui, internetui jų visiškai pakanka. Prekiaujant pigesniais kompiuteriais ir marža mažesnė – reikia parduoti daug kompiuterių, kad susidarytų pakankamas pelnas“, – teigia nežinau.lt autorius.

Be to, dauguma IT parduotuvių klientų išmano internetą, kurio elektroninėse parduotuvėse pasirinkimas ne tik žymiai platesnis, tačiau – net ir suskaičiavus muitus bei mokesčius – jose pirkti yra pigiau. Pasak tinklaraštininko, internetas visas pasaulio parduotuves pavertė konkurentėmis – o šiai kovai nepasiruošę lietuvių prekeiviai ją pralaimėjo iškilus pirmiesiems sunkumams.

„Tie, kas anksčiau buvo pagrindiniai IT parduotuvių klientai – išsilavinę, didesnes pajamas turintys žmonės, kurie gerai išmano internetą ir nebijo jame pirkti. Taip yra ne vien dėl to, kad pirkti internete, iš užsienio yra pigiau, netgi priskaičiavus pristatymą ir mokesčius.

Šie pirkėjai yra išrankūs. Jie žino, ko nori, ir nesitenkina tuo skurdžiu pasirinkimu, kurį salonuose siūlo mūsų pardavėjai. Internetas visas pasaulio parduotuves pavertė konkurentėmis – nenuostabu, kad tam nepasiruošę mūsų prekybininkai greitai kovą pralaimėjo“, – sako Džiugas.

Statistikos departamento duomenimis, internetinės prekybos apimtys Lietuvoje šiais metais augo 2 procentais. Populiaresnės tapo įvairesnį prekių asortimentą siūlančios elektroninės parduotuvės, tuo metu informacinėmis technologijomis prekiauti tapo mažiau pelninga nei praeitais metais.

Praėjusiais metais internetinės prekybos paslaugomis naudojosi 4, o šiais – 6 procentai lietuvių. Internetinių parduotuvių atstovai teigia, kad kai kurios jų prekės pigesnės, o per krizę žmonės labiau linkę taupyti ir keisti savo įpročius.

Konkurentai plečiasi

Kaip teigia nespecializuoto tinklo „Topo centras“, prekiaujančio buities technika, elektronika, garso, vaizdo aparatūra ir kompiuterine įranga, komercijos direktorius Andrius Čekanavičius, kompiuterinės technikos pardavimai jų prekybos tinkle didėja – šių prekių parduodama daugiau ir dėl pasitraukusių konkurentų BMS bei ICG.

„Perkamiausių prekių – nešiojamų kompiuterių – mus netgi trūksta, kadangi didmenininkai neplanavo tokių gerų pardavimų ir nepasiruošė atitinkamo šių prekių kiekio. Rugsėjo mėnesį IT technikos pardavimai šoktelėjo net 80 proc. lyginant su rugpjūčiu.

Lyginant 2008 metų rugsėjį su šių metų rugsėju, nešiojamų kompiuterių pardavimai vienetais išliko tokie patys“, – teigia „Topo centro“ komercijos direktorius.

Anot „Topo centro“ atstovų, PVM lengvatos panaikinimas prekybininkus paveikė tik metų pradžioje, kadangi prieš lengvatai pasibaigiant daugelis skubėjo ja pasinaudoti.

Pasak jo, IT pardavimui įtaką daro vis krintančios kainos: palyginus praėjusius metus ir šiuos, kompiuterių kainos nukrito apie 17 proc.

„Topo centro“ komercijos direktorius A. Čekanavičius teiginį, jog jie mato puikias perspektyvas, iliustruoja ir faktu, kad „Topo centras“ atidaro naują parduotuvę Šiaulių prekybos centre „Akropolis“ bei iki šiol didžiausią šio centro parduotuvę Vilniaus „Ozo“ prekybos ir pramogų rūmuose.

Antra vertus, visiškai specifine bei brangesne kompiuterine technika (tik „Apple“ firmos gaminiais) prekiaujančio „iDeal“ prekybos tinklo atstovas Vytenis Morkūnas teigia, kad prekyba kiek smuktelėjo tik metų pradžioje, o šiuo metu – ji „stulbinančiai auga“.

Pasak jo, tai vyksta dėl to, kad krizės sąlygomis žmonės renkasi arba labai pigius, ar labai kokybiškus daiktus.

Ekonomistas: dėsninga

Portalo verslosavaite.lt kalbintas ekonomistas Visvaldas Eidukevičius mano, kad parduotuvės, siūlančios didesnį pasirinkimą, sunkmečiu išsilaikys lengviau.

„Siūlant didesnį asortimentą, jei nesiseka parduoti vienos grupės prekes, galima atsigriebti parduodant kitas. Beje, visi didieji buitinės technikos pardavėjai: „Topo centras“, „Elektromarkt“, „Senukai“ taip pat turėjo problemų, kurias teko spręsti mažinant etatų skaičių ir karpant įvairias išlaidas“, – pastebi ekonomistas.

Pasak jo, tai, kad „Topo centras“ vykdo plėtrą, yra dėsningas ir teisingas žingsnis.

„Viena vertus, buitinės technikos rinkoje, kaip ir daugelyje kitų buvo susidaręs savotiškas burbulas. Tačiau jam subliūškus liko tam tikros nišos, kurias pasiskubins užimti išlikusieji rinkoje. Matyt „Topo centro“ optimizacija buvo sėkminga, jei ir toliau vykdoma plėtra“, – svarstė V. Eidukevičius.

Valdantieji: sudavėme priešpaskutinį smūgį

Parlamentaras Vytautas Grubliauskas, Seimo Informacinės visuomenės plėtros komiteto pirmininkas, lrt.lt teigė, kad žinia apie didžiausių specializuotų IT prekių parduotuvių uždarymą „suneramino“ tiek jį, tiek visą komitetą, tiek informacinę visuomenę.

„Sudėtinga pasakyti, ar kažkas buvo ne iki galo suplanuota verslo planuose, ar krizė smogė į silpniausias vietas. Nesinorėtų tikėti, kad susidomėjimas šia sritimi būtų katastrofiškai sumažėjusi“, – vylėsi V. Grubliauskas.

Kalbėdamas apie PVM lengvatą kompiuterinei technikai, V. Grubliauskas sutiko, kad tai tikrai žymiai prisidėjo prie informacinės visuomenės plėtros, tačiau tuo pat metu lengvatos iškreipė rinką.

„Kalbame apie informacinės visuomenės kūrimą, plėtros procesą, apie vis didėjančią dinamiką, maksimalų e-paslaugų perkėlimą į internetą – šitoje vietoje žingsniai (naikinti PVM lengvatą ir kurti informacinę visuomenę – lrt.lt) iš tiesų nelabai dera“, – sakė Seimo Informacinės visuomenės plėtros komiteto pirmininkas.

„Kad tai (PVM lengvatos naikinimas) sudavė, jeigu ne paskutinį, tai priešpaskutinį smūgį ir taip neypatingai klestinčiam verslui – taip, tą būtų galima teigti“, – sakė valdančiosios koalicijos narys.

Tiek Liberalų sąjūdis, tiek Tėvynės Sąjunga–Lietuvos krikščionys demokratų (TS–LKD) jau beveik dešimtmetį akcentuoja informacinės visuomenės plėtrą ir savo rinkimų programoje kalba apie visuotinę kompiuterizaciją.

Kaip teigta TS–LKD 2008 metų Seimo rinkimų programoje, per maža Lietuvos gyventojų dalis naudojasi kompiuterių tinklais, menka bendrojo vidaus produkto ir ypač eksporto dalis, tenkanti informacinių technologijų paslaugų ir produktų gamybai, riboja ekonomikos augimą ir konkurencingumą.

Juozapas Paškauskas

 (Komentarų: 2)

Susiję straipsniai:

Susiję straipsniai: