Verslas Anglijoje. Ramesnio verslo (ir miego) garantas – sutartis 

Šiandien noriu trumpai aptarti dar vieną ypatingai versle svarbų dalyką – sutarčių su klientais arba su reikalingų paslaugų bei prekių pardavėjais sudarymą. Gerai suformuluotos sutartys padės tau efektyviau valdyti daugelį verslo niuansų.

Pavyzdys – žmogus atsidaro nedidelę lietuviškų maisto prekių parduotuvėlę. Jis pažįsta tiekėjus, kurie išvežioja lietuvišką produkciją po visą Londoną. Pardavėjas sukerta rankomis su tiekėjais dėl reguliaraus šviežios produkcijos pristatymo – tiekėjai pažada, kad kiekvieną pirmadienį atveš parduotuvei naujų prekių. Iš pradžių taip ir vyksta, bet, bėgant laikui, tiekėjai pradeda duoto žodžio nesilaikyti – prekės atvežamos ne kiekvieną pirmadienį, o dažnai jos būna labai abejotinos kokybės. Pardavėjas kraipo galvą – normalaus biznio su tokiais nepatikimais tiekėjais nepadarysi. Situacija būtų kitokia, jei su tiekėjais iš anksto būtų sudaryta rimta raštiška sutartis, kurioje abi pusės įsipareigotų laikytis tam tikrų sąlygų, o dėl jų nesilaikymo būtų mokamos baudos.

Sutartys skatina atsakingumą

Ne paslaptis, kad dalis lietuvių verslininkų Anglijoje nėra atsakingi. Jie lengva ranka žada dalykus, apie kurių įvykdymą dorai net nesusimąsto. Nepatyrusiam žmogui atrodo, kad savo pažadų visi ir visada laikosi. Deja, dažnai būna atvirkščiai ir nebūtinai dėl to, kad pažadėjęs žmogus piktybiškai nesilaiko pažadų. Jis gali juos tiesiog pamiršti; jam gali trukdyti įvairios aplinkybės.

Patys (turiu omenyje Anglija.lt) esame dėl to nukentėję. Prieš kurį laiką nusprendėme informaciškai remti kai kuriuos lietuviškus renginius bei pardavinėti per savo el. parduotuvę bilietus į šiuos renginius. Pagalvojome, kad iš pradžių viską darysime be sutarčių. Ir ką jūs manote – beveik su visais renginių organizatoriais kilo vienokių ar kitokių problemų.

Nuo pat verslo pradžios su visais Anglija.lt reklamos užsakovais mes pasirašome rimtas sutartis, bet ir tai kartais atsiranda verslininkų, kurie mano, kad gali savarankiškai, be įspėjimo nesilaikyti sutartyje numatytų sąlygų. Bet mes, turėdami rankose sutartį, tokiems klientams paaiškiname, kad, jei jie ir toliau nevykdys savo įsipareigojimų, mes būsime priversti kreiptis į teismą. Dažnu atveju to pakanka. Jei raštiškos sutarties nebūtų, taip elgtis mes negalėtume.

Psichologai įrodė, kad raštu surašyti dalykai veikia žmones kur kas stipriau, nei išgirsti žodžiai. Kodėl tau tuo nepasinaudojus?

Sutartyse tiksliai nustatomi apmokėjimų dydžiai ir jų periodiškumas

Kitas svarbus raštiškos sutarties aspektas – sutartyje aiškiai išdėstoma kada ir kaip turi būti vykdomi apmokėjimai už suteiktas paslaugas ar prekes bei koks tų apmokėjimų dydis. Jei tai nėra aiškiai apibrėžta, lauk problemų – apmokėjimai vėluos, o gali ir apskritai tavęs nepasieks.

Šis dalykas ypač aktualus verslininkams, kurie reguliariai parduoda ar perka prekes tiems patiems užsakovams ar pirkėjams. Taip pat tiksliai nustatyti apmokėjimų terminus turi tie verslininkai, kurių prekių/paslaugų apmokėjimas yra išskaidytas per kelis kartus.

Nuo ko pradėti

Internete pilna įvairiausių sutarčių pavyzdžių. Tiesiog pagūglink ir tu tikrai rasi tau tinkančios sutarties šabloną. Aišku, jo iš karto negalėsi naudoti – šabloną reikės pritaikyti pagal savo poreikius.

Kada pasirašyti

Pasistenk sutartį su tiekėju ar pirkėju pasirašyti kiek įmanoma greičiau. Idealiausiu variantu, sutartį pasirašyk per susitikimą, kurio metu viskas buvo aptarta ir pasitvirtinta žodžiu. Jei nepasirašysi sutarties iš karto, kyla rizika, kad kita pusė gali persigalvoti ir nepasirašyti sutarties.

Keli naudingi patarimai

-Nuolat tobulink savo sutarčių turinį. Bėgant laikui, tu pamatysi, ką svarbu įtraukti į sutartis. Jei matai, kad išlenda nauji niuansai, susiję su tavo verslu, būtinai įtrauk juos į sutartį;

-Parenk sutartį anglų kalba. Taip bus lengviau, jei reikės su kita puse bylinėtis. Lietuviškos sutartys irgi galioja, bet jas, priėjus iki teismo, reikės išversti į anglų kalbą;

-Nepasitikėk aklai sutartimis. Jei kita pusės ją pasirašo, tai dar nereiškia, kad ji nuoširdžiai laikysis sutartų dalykų. Pasistenk kitais būdais užsitikrinti savo saugumą. Pavyzdžiui, pasidomėk, ar firma, su kuria sudarai sutartį yra moki. Jei apmokėjimas yra atidedamas, paimk iš užsakovo depozitą, kuris sudaro tam tikrą dalį visos sutarties sumos;

-Pasirašydamas sutartį, kurią parengė kita pusės, įdėmiai perskaityk sutarties tekstą ir įsitikink, kad viską supranti. Tai padės išvengti nesusipratimų ir nemalonių situaciją ateityje;

-Sutartį visada pasirašinėk dviem egzemplioriais. Vieną kopiją būtinai išsaugok savo sutarčių archyve, o kitą atiduok antrai pusei;

-Sutartyse būtinai įrašyk datą bei abiejų pusių (firmų, privačiai veikiančių asmenų) pavadinimus, kontaktus, sutartį pasirašančių žmonių vardus, pavardes;

-Jei yra keičiamos kokios nors sutarties sąlygos, būtinai visus pakeitimus surašyk sutartyje;

-Jei dar neturi pasiruošęs sutarties, pasistenk, kad visas bendravimas su kita puse vyktų raštu – reikalui esant, teisme susirašinėjimą galėsi panaudoti kaip įrodymą. Todėl geriau reikalus derink ne telefonu, o el. paštu.

Šiuos pamąstymus apie sutarčių sudarymą surašiau iš savo patirties. Galiu drąsiai pasakyti – gera sutartis tikrai padeda ir susirinkti pinigus, ir pažaboti piktybinius klientus.

Jei turi klausimų ar pasiūlymų, būtinai parašyk juos po šiuo straipsniu esančiuose komentaruose.

Remigijus

Šiandien noriu trumpai aptarti dar vieną ypatingai versle svarbų dalyką – sutarčių su klientais arba su reikalingų paslaugų bei prekių pardavėjais sudarymą. Gerai suformuluotos sutartys padės tau efektyviau valdyti daugelį verslo niuansų.

Pavyzdys – žmogus atsidaro nedidelę lietuviškų maisto prekių parduotuvėlę. Jis pažįsta tiekėjus, kurie išvežioja lietuvišką produkciją po visą Londoną. Pardavėjas sukerta rankomis su tiekėjais dėl reguliaraus šviežios produkcijos pristatymo – tiekėjai pažada, kad kiekvieną pirmadienį atveš parduotuvei naujų prekių. Iš pradžių taip ir vyksta, bet, bėgant laikui, tiekėjai pradeda duoto žodžio nesilaikyti – prekės atvežamos ne kiekvieną pirmadienį, o dažnai jos būna labai abejotinos kokybės. Pardavėjas kraipo galvą – normalaus biznio su tokiais nepatikimais tiekėjais nepadarysi. Situacija būtų kitokia, jei su tiekėjais iš anksto būtų sudaryta rimta raštiška sutartis, kurioje abi pusės įsipareigotų laikytis tam tikrų sąlygų, o dėl jų nesilaikymo būtų mokamos baudos.

Sutartys skatina atsakingumą

Ne paslaptis, kad dalis lietuvių verslininkų Anglijoje nėra atsakingi. Jie lengva ranka žada dalykus, apie kurių įvykdymą dorai net nesusimąsto. Nepatyrusiam žmogui atrodo, kad savo pažadų visi ir visada laikosi. Deja, dažnai būna atvirkščiai ir nebūtinai dėl to, kad pažadėjęs žmogus piktybiškai nesilaiko pažadų. Jis gali juos tiesiog pamiršti; jam gali trukdyti įvairios aplinkybės.

Patys (turiu omenyje Anglija.lt) esame dėl to nukentėję. Prieš kurį laiką nusprendėme informaciškai remti kai kuriuos lietuviškus renginius bei pardavinėti per savo el. parduotuvę bilietus į šiuos renginius. Pagalvojome, kad iš pradžių viską darysime be sutarčių. Ir ką jūs manote – beveik su visais renginių organizatoriais kilo vienokių ar kitokių problemų.

Nuo pat verslo pradžios su visais Anglija.lt reklamos užsakovais mes pasirašome rimtas sutartis, bet ir tai kartais atsiranda verslininkų, kurie mano, kad gali savarankiškai, be įspėjimo nesilaikyti sutartyje numatytų sąlygų. Bet mes, turėdami rankose sutartį, tokiems klientams paaiškiname, kad, jei jie ir toliau nevykdys savo įsipareigojimų, mes būsime priversti kreiptis į teismą. Dažnu atveju to pakanka. Jei raštiškos sutarties nebūtų, taip elgtis mes negalėtume.

Psichologai įrodė, kad raštu surašyti dalykai veikia žmones kur kas stipriau, nei išgirsti žodžiai. Kodėl tau tuo nepasinaudojus?

Sutartyse tiksliai nustatomi apmokėjimų dydžiai ir jų periodiškumas

Kitas svarbus raštiškos sutarties aspektas – sutartyje aiškiai išdėstoma kada ir kaip turi būti vykdomi apmokėjimai už suteiktas paslaugas ar prekes bei koks tų apmokėjimų dydis. Jei tai nėra aiškiai apibrėžta, lauk problemų – apmokėjimai vėluos, o gali ir apskritai tavęs nepasieks.

Šis dalykas ypač aktualus verslininkams, kurie reguliariai parduoda ar perka prekes tiems patiems užsakovams ar pirkėjams. Taip pat tiksliai nustatyti apmokėjimų terminus turi tie verslininkai, kurių prekių/paslaugų apmokėjimas yra išskaidytas per kelis kartus.

Nuo ko pradėti

Internete pilna įvairiausių sutarčių pavyzdžių. Tiesiog pagūglink ir tu tikrai rasi tau tinkančios sutarties šabloną. Aišku, jo iš karto negalėsi naudoti – šabloną reikės pritaikyti pagal savo poreikius.

Kada pasirašyti

Pasistenk sutartį su tiekėju ar pirkėju pasirašyti kiek įmanoma greičiau. Idealiausiu variantu, sutartį pasirašyk per susitikimą, kurio metu viskas buvo aptarta ir pasitvirtinta žodžiu. Jei nepasirašysi sutarties iš karto, kyla rizika, kad kita pusė gali persigalvoti ir nepasirašyti sutarties.

Keli naudingi patarimai

-Nuolat tobulink savo sutarčių turinį. Bėgant laikui, tu pamatysi, ką svarbu įtraukti į sutartis. Jei matai, kad išlenda nauji niuansai, susiję su tavo verslu, būtinai įtrauk juos į sutartį;

-Parenk sutartį anglų kalba. Taip bus lengviau, jei reikės su kita puse bylinėtis. Lietuviškos sutartys irgi galioja, bet jas, priėjus iki teismo, reikės išversti į anglų kalbą;

-Nepasitikėk aklai sutartimis. Jei kita pusės ją pasirašo, tai dar nereiškia, kad ji nuoširdžiai laikysis sutartų dalykų. Pasistenk kitais būdais užsitikrinti savo saugumą. Pavyzdžiui, pasidomėk, ar firma, su kuria sudarai sutartį yra moki. Jei apmokėjimas yra atidedamas, paimk iš užsakovo depozitą, kuris sudaro tam tikrą dalį visos sutarties sumos;

-Pasirašydamas sutartį, kurią parengė kita pusės, įdėmiai perskaityk sutarties tekstą ir įsitikink, kad viską supranti. Tai padės išvengti nesusipratimų ir nemalonių situaciją ateityje;

-Sutartį visada pasirašinėk dviem egzemplioriais. Vieną kopiją būtinai išsaugok savo sutarčių archyve, o kitą atiduok antrai pusei;

-Sutartyse būtinai įrašyk datą bei abiejų pusių (firmų, privačiai veikiančių asmenų) pavadinimus, kontaktus, sutartį pasirašančių žmonių vardus, pavardes;

-Jei yra keičiamos kokios nors sutarties sąlygos, būtinai visus pakeitimus surašyk sutartyje;

-Jei dar neturi pasiruošęs sutarties, pasistenk, kad visas bendravimas su kita puse vyktų raštu – reikalui esant, teisme susirašinėjimą galėsi panaudoti kaip įrodymą. Todėl geriau reikalus derink ne telefonu, o el. paštu.

Šiuos pamąstymus apie sutarčių sudarymą surašiau iš savo patirties. Galiu drąsiai pasakyti – gera sutartis tikrai padeda ir susirinkti pinigus, ir pažaboti piktybinius klientus.

Jei turi klausimų ar pasiūlymų, būtinai parašyk juos po šiuo straipsniu esančiuose komentaruose.

Remigijus

 (Komentarų: 0)

Susiję straipsniai:

Susiję straipsniai: