Patyčios tarp vaikų keliasi į socialinius tinklus - Anglija.lt
 

Patyčios tarp vaikų keliasi į socialinius tinklus 

Net 76 proc. 9-16 me­tų Lie­tu­vos vai­kų tu­ri sa­vo as­me­ni­nį pro­fi­lį so­cia­li­nių tink­lų sve­tai­nė­se. Šis skai­čius kur kas di­des­nis už Eu­ro­pos vi­dur­kį – pro­fi­lius tu­ri 59 proc. vai­kų (tarp­tau­ti­nio ty­ri­mo „EU Kids On­li­ne“ 2012 m. duo­me­nys).

Apk­lau­sų re­zul­ta­tai ro­do, jog mū­sų ša­lies vai­kams stin­ga ži­nių apie in­ter­ne­te ty­kan­čius pa­vo­jus, to­dėl jie, nie­ko ne­nu­tuok­da­mi, at­sklei­džia sa­vo as­me­ni­nę in­for­ma­ci­ją. Dau­giau nei treč­da­lis apk­laus­tų­jų tei­gia, kad sa­vo pro­fi­ly­je skel­bia to­kius duo­me­nis, kaip te­le­fo­no nu­me­ris ar na­mų ad­re­sas, o 26 proc. pri­si­pa­žįs­ta, kad vi­sa jų skel­bia­ma in­for­ma­ci­ja yra prie­ina­ma vie­šai. Tai su­da­ro są­ly­gas pik­ta­va­liams lais­vai dis­po­nuo­ti į so­cia­li­nius tink­lus įkel­to­mis nuo­trau­ko­mis ar ki­ta in­for­ma­ci­ja bei ją pa­nau­do­ti pa­ty­čioms.

„So­cia­li­niuo­se tink­luo­se pa­ty­čios ga­na pla­čiai pa­pli­tu­sios, ta­čiau jas pa­ste­bė­ti, o juo la­biau kon­tro­liuo­ti – itin su­dė­tin­ga, – sa­ko „Vai­kų li­ni­jos“ sa­va­no­rių mo­ky­to­ja, psi­cho­lo­gė Ivo­na Su­cho­dols­ka. – Daž­niau­siai pa­aug­liai „ned­rau­gau­ja“ so­cia­li­nia­me tink­le su mo­ky­to­jais ar tė­vais, ar­ba fil­truo­ja jiems ro­do­mą in­for­ma­ci­ją. To­dėl su­au­gu­sie­ji tu­ri ri­bo­tas ga­li­my­bes ma­ty­ti, kas tarp jau­nuo­lių vyks­ta vir­tua­lio­je erd­vė­je.“

Dau­ge­lis so­cia­li­nių tink­lų tu­ri aiš­kią pri­va­tu­mo po­li­ti­ką, sau­gu­mo nu­sta­ty­mo tai­syk­les. Pa­vyz­džiui, „Fa­ce­book“ de­da daug pa­stan­gų, kad var­to­to­jai jaus­tų­si sau­giai, ži­no­tų, kur kreip­tis pa­gal­bos, jei­gu kaž­kas juos ima įžei­di­nė­ti, su­ku­ria fik­ty­vų pro­fi­lį ir pan. So­cia­li­nia­me tink­le aiš­kiai nu­ro­do­ma, kaip ga­li­ma užb­lo­kuo­ti ži­nu­tės siun­tė­ją (skriau­dė­ją), pra­neš­ti apie jį tink­lo ad­mi­nis­tra­to­riui, yra su­kur­ta įvai­rių sau­gik­lių pri­va­tu­mo nu­sta­ty­muo­se. Ta­čiau ne vi­si so­cia­li­niai tink­lai tin­ka­mai už­ti­kri­na sa­vo var­to­to­jų sau­gu­mą. „Vai­kų li­ni­jos“ sa­va­no­rių mo­ky­to­ja at­krei­pia dė­me­sį į su­au­gu­siems ma­žiau ži­no­mą, bet tarp Lie­tu­vos pa­aug­lių po­pu­lia­rų so­cia­li­nį tink­lą Ask.fm, ku­ris tu­ri skur­džią pri­va­tu­mo po­li­ti­ką.

„Vi­si šio tink­lo pro­fi­liai yra vie­ši, to­dėl net ne­už­si­re­gis­tra­vus ir įve­dus tik var­dą bei pa­var­dę, ga­li­ma ma­ty­ti vi­sus vai­ko įra­šus. Ži­nant, kad Lie­tu­vo­je vai­kai, nau­do­da­mie­si in­ter­ne­tu, daž­nai re­gis­truo­ja­si ti­kru var­du ir pa­var­de bei nu­ro­do ki­tą as­me­ni­nę in­for­ma­ci­ją, tam­pa ypač pa­pras­ta at­pa­žin­ti vai­ką, su­ži­no­ti la­bai daug in­for­ma­ci­jos apie jį, jo gy­ve­na­mą­ją vie­tą, lan­ko­mą mo­kyk­lą ir pan.“, – pa­brė­žia I. Su­cho­dols­ka.

Per­nai elek­tro­ni­nės pa­ty­čios bu­vo an­tra pa­gal daž­nu­mą vai­kų ir pa­aug­lių „Vai­kų li­ni­jai“ mi­ni­ma te­ma, su­si­ju­si su in­ter­ne­te ky­lan­čiais su­nku­mais. Psi­cho­lo­gės tei­gi­mu, į „Vai­kų li­ni­ją“ skam­bi­nan­tys ar elek­tro­ni­nius laiš­kus ra­šan­tys vai­kai pa­sa­ko­ja apie įžei­di­nė­ji­mus vie­šo­je in­ter­ne­ti­nė­je erd­vė­je, ži­nu­čių siun­ti­nė­ji­mą, šmei­ži­mą, ap­si­me­ti­mą ki­tu as­me­niu, ap­gau­lės bū­du iš­gau­tą as­me­ni­nę in­for­ma­ci­ją, ku­ri pa­vie­ši­na­ma, ki­tus su­nku­mus.

Daž­nai vai­kai ne­ats­ki­ria vir­tua­laus pa­sau­lio nuo rea­ly­bės ir ma­no, kad so­cia­li­nia­me tink­le iš­sa­ky­tos min­tys ar at­lik­ti veiks­mai ne­pa­lies ti­kro gy­ve­ni­mo. Ta­čiau vir­tua­lios pa­ty­čios vei­kia taip pat skau­džiai, kaip ir rea­lia­me gy­ve­ni­me, o kar­tais net skaus­min­giau – so­cia­li­niuo­se tink­luo­se pa­šai­pos sklin­da grei­tai ir jas ma­to kur kas dau­giau žmo­nių. To­dėl „Vai­kų li­ni­jos“ psi­cho­lo­gė pa­ta­ria tė­vams nuo­lat kal­bė­tis su vai­ku apie tai, kas jam ak­tua­lu (dau­gu­mai pa­aug­lių vir­tua­lus bend­ra­vi­mas yra la­bai svar­bi jų gy­ve­ni­mo da­lis), do­mė­tis vai­ko sa­vi­jau­ta, ste­bė­ti nuo­tai­kos po­ky­čius, ro­dy­ti par­amą. Svar­bu ne tik pa­lai­ky­ti mo­ra­liš­kai, bet ir im­tis rea­lių veiks­mų – pa­ste­bė­jus pa­ty­čias, apie ne­leis­ti­ną el­ge­sį in­for­muo­ti so­cia­li­nio tink­lo ad­mi­nis­tra­to­rius, kad šie im­tų­si ati­tin­ka­mų prie­mo­nių. Tam, kad ga­lė­tų pa­dė­ti vai­kams, tė­vai tu­rė­tų ži­no­ti bent jau pa­grin­di­nius da­ly­kus apie so­cia­li­nius tink­lus ir jų vei­ki­mo pri­nci­pus.

Net 76 proc. 9-16 me­tų Lie­tu­vos vai­kų tu­ri sa­vo as­me­ni­nį pro­fi­lį so­cia­li­nių tink­lų sve­tai­nė­se. Šis skai­čius kur kas di­des­nis už Eu­ro­pos vi­dur­kį – pro­fi­lius tu­ri 59 proc. vai­kų (tarp­tau­ti­nio ty­ri­mo „EU Kids On­li­ne“ 2012 m. duo­me­nys).

Apk­lau­sų re­zul­ta­tai ro­do, jog mū­sų ša­lies vai­kams stin­ga ži­nių apie in­ter­ne­te ty­kan­čius pa­vo­jus, to­dėl jie, nie­ko ne­nu­tuok­da­mi, at­sklei­džia sa­vo as­me­ni­nę in­for­ma­ci­ją. Dau­giau nei treč­da­lis apk­laus­tų­jų tei­gia, kad sa­vo pro­fi­ly­je skel­bia to­kius duo­me­nis, kaip te­le­fo­no nu­me­ris ar na­mų ad­re­sas, o 26 proc. pri­si­pa­žįs­ta, kad vi­sa jų skel­bia­ma in­for­ma­ci­ja yra prie­ina­ma vie­šai. Tai su­da­ro są­ly­gas pik­ta­va­liams lais­vai dis­po­nuo­ti į so­cia­li­nius tink­lus įkel­to­mis nuo­trau­ko­mis ar ki­ta in­for­ma­ci­ja bei ją pa­nau­do­ti pa­ty­čioms.

„So­cia­li­niuo­se tink­luo­se pa­ty­čios ga­na pla­čiai pa­pli­tu­sios, ta­čiau jas pa­ste­bė­ti, o juo la­biau kon­tro­liuo­ti – itin su­dė­tin­ga, – sa­ko „Vai­kų li­ni­jos“ sa­va­no­rių mo­ky­to­ja, psi­cho­lo­gė Ivo­na Su­cho­dols­ka. – Daž­niau­siai pa­aug­liai „ned­rau­gau­ja“ so­cia­li­nia­me tink­le su mo­ky­to­jais ar tė­vais, ar­ba fil­truo­ja jiems ro­do­mą in­for­ma­ci­ją. To­dėl su­au­gu­sie­ji tu­ri ri­bo­tas ga­li­my­bes ma­ty­ti, kas tarp jau­nuo­lių vyks­ta vir­tua­lio­je erd­vė­je.“

Dau­ge­lis so­cia­li­nių tink­lų tu­ri aiš­kią pri­va­tu­mo po­li­ti­ką, sau­gu­mo nu­sta­ty­mo tai­syk­les. Pa­vyz­džiui, „Fa­ce­book“ de­da daug pa­stan­gų, kad var­to­to­jai jaus­tų­si sau­giai, ži­no­tų, kur kreip­tis pa­gal­bos, jei­gu kaž­kas juos ima įžei­di­nė­ti, su­ku­ria fik­ty­vų pro­fi­lį ir pan. So­cia­li­nia­me tink­le aiš­kiai nu­ro­do­ma, kaip ga­li­ma užb­lo­kuo­ti ži­nu­tės siun­tė­ją (skriau­dė­ją), pra­neš­ti apie jį tink­lo ad­mi­nis­tra­to­riui, yra su­kur­ta įvai­rių sau­gik­lių pri­va­tu­mo nu­sta­ty­muo­se. Ta­čiau ne vi­si so­cia­li­niai tink­lai tin­ka­mai už­ti­kri­na sa­vo var­to­to­jų sau­gu­mą. „Vai­kų li­ni­jos“ sa­va­no­rių mo­ky­to­ja at­krei­pia dė­me­sį į su­au­gu­siems ma­žiau ži­no­mą, bet tarp Lie­tu­vos pa­aug­lių po­pu­lia­rų so­cia­li­nį tink­lą Ask.fm, ku­ris tu­ri skur­džią pri­va­tu­mo po­li­ti­ką.

„Vi­si šio tink­lo pro­fi­liai yra vie­ši, to­dėl net ne­už­si­re­gis­tra­vus ir įve­dus tik var­dą bei pa­var­dę, ga­li­ma ma­ty­ti vi­sus vai­ko įra­šus. Ži­nant, kad Lie­tu­vo­je vai­kai, nau­do­da­mie­si in­ter­ne­tu, daž­nai re­gis­truo­ja­si ti­kru var­du ir pa­var­de bei nu­ro­do ki­tą as­me­ni­nę in­for­ma­ci­ją, tam­pa ypač pa­pras­ta at­pa­žin­ti vai­ką, su­ži­no­ti la­bai daug in­for­ma­ci­jos apie jį, jo gy­ve­na­mą­ją vie­tą, lan­ko­mą mo­kyk­lą ir pan.“, – pa­brė­žia I. Su­cho­dols­ka.

Per­nai elek­tro­ni­nės pa­ty­čios bu­vo an­tra pa­gal daž­nu­mą vai­kų ir pa­aug­lių „Vai­kų li­ni­jai“ mi­ni­ma te­ma, su­si­ju­si su in­ter­ne­te ky­lan­čiais su­nku­mais. Psi­cho­lo­gės tei­gi­mu, į „Vai­kų li­ni­ją“ skam­bi­nan­tys ar elek­tro­ni­nius laiš­kus ra­šan­tys vai­kai pa­sa­ko­ja apie įžei­di­nė­ji­mus vie­šo­je in­ter­ne­ti­nė­je erd­vė­je, ži­nu­čių siun­ti­nė­ji­mą, šmei­ži­mą, ap­si­me­ti­mą ki­tu as­me­niu, ap­gau­lės bū­du iš­gau­tą as­me­ni­nę in­for­ma­ci­ją, ku­ri pa­vie­ši­na­ma, ki­tus su­nku­mus.

Daž­nai vai­kai ne­ats­ki­ria vir­tua­laus pa­sau­lio nuo rea­ly­bės ir ma­no, kad so­cia­li­nia­me tink­le iš­sa­ky­tos min­tys ar at­lik­ti veiks­mai ne­pa­lies ti­kro gy­ve­ni­mo. Ta­čiau vir­tua­lios pa­ty­čios vei­kia taip pat skau­džiai, kaip ir rea­lia­me gy­ve­ni­me, o kar­tais net skaus­min­giau – so­cia­li­niuo­se tink­luo­se pa­šai­pos sklin­da grei­tai ir jas ma­to kur kas dau­giau žmo­nių. To­dėl „Vai­kų li­ni­jos“ psi­cho­lo­gė pa­ta­ria tė­vams nuo­lat kal­bė­tis su vai­ku apie tai, kas jam ak­tua­lu (dau­gu­mai pa­aug­lių vir­tua­lus bend­ra­vi­mas yra la­bai svar­bi jų gy­ve­ni­mo da­lis), do­mė­tis vai­ko sa­vi­jau­ta, ste­bė­ti nuo­tai­kos po­ky­čius, ro­dy­ti par­amą. Svar­bu ne tik pa­lai­ky­ti mo­ra­liš­kai, bet ir im­tis rea­lių veiks­mų – pa­ste­bė­jus pa­ty­čias, apie ne­leis­ti­ną el­ge­sį in­for­muo­ti so­cia­li­nio tink­lo ad­mi­nis­tra­to­rius, kad šie im­tų­si ati­tin­ka­mų prie­mo­nių. Tam, kad ga­lė­tų pa­dė­ti vai­kams, tė­vai tu­rė­tų ži­no­ti bent jau pa­grin­di­nius da­ly­kus apie so­cia­li­nius tink­lus ir jų vei­ki­mo pri­nci­pus.

 (Komentarų: 0)

Susiję straipsniai:

Susiję straipsniai: